طراحی ایستگاه راه آهن؛ پروژه جدید معماران زاها حدید

برنده شدن مسابقه توسط معماران زاها حدید که با نام “اتصال سبز” شناخته می‌شود، ایستگاه راه آهن جدید ویلنیوس را شکل می‌دهد. این طرح میزبان فضاهای مدنی یکپارچه و زیرساخت‌های حمل و نقل خواهد بود که همگی با هندسه‌های سیال و طبیعت احاطه شده اند.

در راستای برنامه پایداری مداوم شهر این پروژه طراحی جدید را با استفاده مجدد تطبیقی ترکیب می‌کند – پل عمومی جدید روی خطوط راه آهن که منطقه ناوجینینکای را به جنوب با مرکز شهر و شهر قدیمی ویلنیوس متصل می‌کند.

images © zaha hadid architects

پل زدن به شهر

تیم معماران زاها حدید مجدداً از ایستگاه راه آهن ویلنیوس استفاده می کنند و آن را بازسازی می‌کنند و یک پل جدید در محل ایجاد می کند. این فضا نشان دهنده یک تفسیر مجدد معاصر است که توسط ساختمان میراث موجود اطلاع داده شده است.

ترکیب پل جدید ایستگاه به تدریج در طول آن تغییر می‌کند. از سقف شیب دار تعریف شده توسط خط لوله مثلثی ایستگاه نئوکلاسیک موجود به هندسه ها و حجم های نرم تر که در مقیاس تبدیل می‌شود و در خیابان پلوسوس در منطقه ناوجینینکای فرود می‌آید. یک نورگیر خطی در طول پل و نمای لعاب‌دار روی خطوط راه آهن نور طبیعی را در محل تجمع فراهم می کند.

ایستگاه راه آهن زمینی

پل جدید محوطه معماران زاها حدید 46 متر عرض دارد و 150 متر از روی سکوهای راه آهن گسترش می یابد. در ارتفاع 10 متری بالای خطوط، اشکال مایع ساختار سقف پل و چشم انداز پلکانی ترمینال اتوبوس از چوب چند لایه ای با منبع محلی ساخته شده است که سبک، مقاوم در برابر آتش است.

راه حل های مبتنی بر طبیعت در طراحی ضروری هستند. سقف‌های سبز، محوطه‌سازی و کاشت پوشش‌ گیاهی باعث کاهش دما در تابستان و عایق حرارتی در زمستان می شود. با ایجاد مجموعه‌ای متصل از زیستگاه های طبیعی در داخل شهر، این فضاهای سبز شهری به راحتی قابل دسترسی هستند و جوامع در طول سال می توانند از آن برای افزایش رفاه و تعامل استفاده کنند.

اطلاعات پروژه:

عنوان پروژه: ایستگاه راه آهن سبز متصل

معماری: معماران زاها حدید (ZHA)

مکان: ویلنیوس، لیتوانی


این پروژه از Design Boom ، ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *