150 سال پس از فرانک لوید رایت ؛ میراث او ادامه دارد

پس از گذشت 150 سال از تولد فرانک لوید رایت، ساختمان‌های او در برابر آزمون زمان مقاومت می‌کنند. چگونه کسی می‌تواند نزدیک به 60 سال پس از مرگش همچنان زندگی کند؟

در هنرها، در صورتی خود را اثبات کرده اید که آثار ماندگاری را ایجاد کرده باشید که خود بیان واقعی درونی را ایجاد می‌کنند. البته، اینطور نیست که اکثر ما زندگی خود را بگذرانیم با این فرض که کار ما برای همیشه دوام خواهد داشت، اما هنری که اغلب از نظر قدرت ماندگار برای هنر و خالق آن بر دیگران پیشی می‌گیرد معماری است. ساختمان‌های واقعاً بزرگ به زمین دوخته شده‌اند و ذاتاً بر نحوه درک ما از محیط زیست ما تأثیر می‌گذارند. معماران بصری که موفق به ساخت حتی یک طرح پیشگامانه شده‌اند، این پتانسیل را دارند که برای همیشه به خاطر سپرده شوند.

با وجود نادر بودن این امر، یک معمار در واقع زندگی خود را با مأموریت شخصی تبدیل شدن به “پدرخوانده معماری” انجام داد: فرانک لوید رایت. بسیاری او را مهمترین معمار قرن بیستم می‌دانند. ایمان او به خود و استعداد آشکار او را به یک شخصیت افسانه‌ای غیرقابل انکار تبدیل کرد. در صد و پنجاهمین سال پس از تولد او، Architizer بررسی کرده است که چه چیزی او را بسیار مهم کرده است و چه چیزی میراث او را زنده نگه می‌دارد.

“باید به اندازه افراد مختلف تفاوت سبک وجود داشته باشد. مردی که دارای فردیت است، حق بیان آن را در محیط خود دارد. ”

فرانک لوید رایت

برخی از به یاد ماندنی‌ترین پروژه‌های او این جزئیات متمایز را در ساختار و شکل نشان می‌دهند. اگرچه سبک معماری او – در سخت‌ترین کاربرد این اصطلاح – در طول سال‌ها توسعه یافته است، اما ساختمان‌های رایت همه ساختمان‌های رایت هستند. از سبک مدرسه پریری تا طراحی مسکونی او در قرن بیستم مانند خانه تاریخی روبی در هاید پارک، ایلینوی، و بلوک های بتنی نساجی ساخته شده در کالیفرنیا، چشم‌انداز معماری خلاقانه فرانک لوید رایت همیشه در آستانه جدیدترین روند طراحی بود – اگر او قبلاً خود آن را شروع نکرده بود.

بسیاری از مشهورترین پروژه‌های رایت – مهمترین آنها خانه آبشار، اقامتگاه خصوصی در میل ران، پنسیلوانیا – به سبک ارگانیک به عنوان اشاره‌ای به طبیعت طراحی شده اند. خانه آبشار بر روی یک آبشار 9 متری ساخته شده است، که معماری را به محیط طبیعی خود متصل می‌کند.

“ساختمان خوب ساختمانی نیست که به چشم انداز آسیب برساند، بلکه ساختمانی است که منظره را زیباتر از قبل از ساخت ساختمان می‌کند.”

فرانک لوید رایت
خانه آبشار، طراحی شده توسط فرانک لوید رایت. سال 1939

تلییزن وست (Taliesin West) ، خانه معماری برجسته رایت در سال 1932 ساخته شد. این خانه در پاسخ به آب و هوا و چشم انداز برهنه اسکاتسدیل، آریزونا طراحی شد. رایت نه تنها مصالحی را انتخاب می‌کرد که به خوبی با محیط ترکیب شوند، بلکه شکل و عملکرد هر تاسیساتی که او طراحی کرده بود نیز مستقیماً به بافت محلی آن مربوط می‌شد.

رایت اساساً سبک Usonian از اوایل تا اواسط قرن گذشته را ابداع کرد، نوعی سبک که از خانه‌های مسکونی که دارای سقف‌های مسطح، پایه های اسلب روی سطح، دیوارهای ساندویچی و بدون زیرزمین یا اتاق زیر شیروانی بود. این خانه ها عمدتا در اطراف فضاهای زندگی متمرکز شده‌اند و خانواده ها را تشویق می کند که در بزرگترین فضاهای خانه با هم وقت بگذرانند. این ایده آل استاندارد جدیدی برای طراحی حومه در ایالات متحده ایجاد کرد.

جدا از خانه آبشار، قابل تشخیص‌ترین شاهکار رایت، چیزی جز موزه گوگنهایم نیست. این پروژه که 16 سال به طول انجامید، نیم قرن است که به عنوان یکی از برجسته‌ترین موزه ها نه تنها در نیویورک، بلکه در جهان مورد ستایش قرار گرفته است. ساختار موزه گوگنهایم مارپیچی است و دارای سطح شیب دار نزولی است. او دارای سلیقه بسیار لوکس در لباس، مبلمان و اتومبیل بود. در حالی که بر روی موزه هنرهای معاصر مشهور جهان کار می‌کرد، او همچنین توانست برج پرایس را در بارتسویل، اوکلاهما ، تنها آسمان خراش‌ای که تا به حال طراحی و تکمیل کرده است، به پایان برساند.

“من به خدا ایمان دارم ، فقط من آن را طبیعت می‌نامم.”

فرانک لوید رایت
موزه گوگنهایم نیویورک، طراحی شده توسط فرانک لوید رایت. سال 1959

تقریباً به اندازه میراث ساخته شده فیزیکی رایت ، تأثیر فکری او مهم است. رایت به طور گسترده‌ای به عنوان منتقد سرسخت این حرفه شناخته می‌شد. او به دلیل فردگرایی از پیوستن به موسسه معماران آمریکا (AIA) خودداری کرد. او همچنین یک شورشی اجتماعی بود. اگرچه افکار و اقدامات او اغلب بسیار بحث برانگیز و متکبرانه تلقی می‌شد، اما رایت به نحوی موفق شد این جهان را به عنوان یک شخصیت تاریخی مشهور ترک کند. او یک‌بار در مصاحبه ای به مایک والاس گفت که اگر 15 سال دیگر فرصت کار داشته باشد، می‌تواند کشور را تغییر دهد.

منصفانه است که از رایت کمتر به عنوان یک راک استار و بیشتر به عنوان یک ستاره جاز یاد کنیم. او پروژه‌های قدرتمندی ساخت، صدای قدرتمندی داشت و در سراسر جهان شناخته شد – هم به عنوان یک مرد و هم به عنوان یک معمار. و در حالی که کارهای او هنوز هم قابل استناد است. 532 پروژه ساخته شده توسط آزمون زمان را تحمل می کنند و به میراث او اجازه می‌دهند تا 150 سال نفوذ رایت تا 200 سال و سال‌ها بعد از آن نیز ادامه یابد.

“معماری نماد زندگی است، یا حداقل خود زندگی در حال شکل‌گیری است و بنابراین واقعی‌ترین ثبت زندگی است همانطور که دیروز در جهان زندگی می‌شد، همانطور که امروز زندگی می‌شود یا همیشه خواهد شد.”

فرانک لوید رایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *