چرا دنبال کردن علایق برای شما خوب است (و چگونه شروع کنید)

چه قصد دارید علایق خود را دنبال کرده به یک شغل تبدیل کنید، یا فقط از آن به عنوان دریچه‌ای برای رفع استرس‌های زندگی خود استفاده کنید، در اینجا نحوه پیدا کردن زمان برای کمی مراقبت از خود آورده شده است.

دنبال کردن علاقه خود باعث می شود احساس خوبی داشته باشید

یک مطالعه در سال 2015 که در The Annals of Behavioral Medicine منتشر شد نشان داد که دنبال کردن علایق تان ، هم استرس را کاهش می‌دهد و هم به شادی بیشتر کمک می‌کند. محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که سرگرمی‌های خود را انجام می‌دادند، 34 درصد کمتر استرس داشتند و 18 درصد کمتر در طول فعالیت‌ها و همچنین مدتی بعد از آن غمگین بودند.

لورا واندرکام، کارشناس بهره‌وری، از یافتن زمان برای خود به عنوان وسیله‌ای برای شادی بیشتر حمایت می‌کند. خانم واندرکام گفت: «زندگی زمانی بهتر می‌شود که در ساعات کاری کارهایی داشته باشید که می خواهید انجام دهید. “لحظه‌هایی وجود دارد که زمان تقریباً معنایی ندارد زیرا ما از کاری که انجام می دهیم بسیار خوشحالیم. هر چه بتوانید زمان بیشتری را صرف آن کنید، زندگی بهتری خواهید داشت.»

پیدا کردن زمان برای ورود

ما همه مشغولیم چه در حال تقلا در مشاغل سخت باشیم، یا درزندگی خانوادگی، اکثر ما احساس می‌کنیم که نمی‌توانیم چیز بیشتری را در برنامه‌های خود قرار دهیم. اما خانم وندرکام می‌خواهد این ایده را از بین ببرد. او می‌گوید: «وقتی می‌گویید وقت ندارید، آنچه واقعاً می گویید این است که آن کار در اولویت نیست. در حالی که قطعاً لحظاتی وجود دارد که ما به طور قانونی زمانی برای وقت گذاشتن نداریم، بسیاری از ما اگر بدانیم چگونه نگاه کنیم، می‌توانیم زمان کمی پیدا کنیم.

برای اینکه بفهمید زمان اضافی در برنامه شما کجاست، او توصیه می‌کند که به جای روز به هفته فکر کنید. او می‌گوید: «یک هفته واقعاً چرخه زندگی است که مردم در واقع آن را می گذرانند». هر هفته از 168 ساعت تشکیل شده است. اگر 40 ساعت کار کنید و هر شب هشت ساعت بخوابید، باز هم 72 ساعت باقی می ماند. «شاید بتوانید چند ساعت چیز واقعاً سرگرم کننده و علایق خود را در هفته دنبال کنید. این باعث می‌شود 168 ساعت دیگر در هفته بسیار قابل انجام‌تر به نظر برسند.»

برای انجام این کار، خانم واندرکام توصیه می‎‌کند یک هفته از زندگی خود را پیگیری کنید. هر کاری را که انجام می‌دهید در بلوک‌های نیم ساعتی یادداشت کنید. ممکن است بتوانید مقدار زمان تلف شده‌تان را ردیابی کنید

از اوقات فراغت خود استفاده کنید

هنگامی که آن ساعات فراغت را پیدا کردید، همه چیز در مورد استفاده موثر از آن و ایجاد انگیزه در خودتان است. یکی دو شب در هفته یک ساعت زودتر به تخت‌خواب بروید ممکن است به شما این امکان را بدهد که یک ساعت زودتر از خواب بیدار شوید و از آن زمان استفاده کنید. اگر بچه دارید، در نظر داشته باشید که «روزهای فراغت» را با یک دوست یا همسایه بگذرانید.

خانم واندرکام می‌افزاید: «وقتی در کودکی فعالیت‌هایی انجام می‌دادید، اغلب توسط بزرگسالان مجبور به انجام آن می‌شدید. به عنوان یک بزرگسال، شما کاملاً مسئول کارهایتان هستید. بسیاری از مردم کنار گذاشتن قول‌هایی را که به خود می‌دهند را، راحت‌تر می‌دانند.»

گاهی همه ما به کمی انگیزه بیرونی نیاز داریم.

خانم واندرکام توصیه می‌کند: “شور خود را به یک تعهد تبدیل کنید.”اگر می‌خواهید کار نجاری را شروع کنید، در کلاس شرکت کنید. اگر برای آن پول پرداخت کرده باشید، به احتمال زیاد ظاهر خواهید شد.”

برای جلوگیری از به تعویق انداختن کار، انتظارات خود را تنظیم کنید

اگر مستعد به تعویق انداختن هستید، کوچک و خاص شروع کنید. شاید بخواهید تقویت مهارت‌های آشپزی را به عنوان علایق خود دنبال کنید، ابتدا یک نگاه به کمد و کابینت‌تان بیندازید و در نهایت سفارش دهید. تعویق اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که ما غرق می‌شویم و حتی قبل از شروع کار متوقف می‌شویم. خانم واندرکام می‌گوید: “برداشتن گام‌های بسیار کوچک کلیدی است. اگر گام های کوچک را به طور مکرر بردارید، آنها واقعاً با هم جمع می‌شوند.”

دانستن نقشه راه نیز ضروری است، به خصوص اگر می‌خواهید اشتیاق خود را به شغل تبدیل کنید. یک تصویر ذهنی از جایی که می‌خواهید پنج سال دیگر باشید بسازید، سپس رو به عقب کار کنید. خانم واندرکام توضیح داد: “مردم اغلب کارهایی را که می‌توانند در کوتاه مدت انجام دهند دست بالا می‌گیرند و کارهایی را که می‌توانند در بلند مدت انجام دهند دست کم می گیرند. بگویید ، من امروز فقط سه کار را انجام خواهم داد. این 15 چیز در هفته کاری است. این 750 چیز در یک سال است. اگر ۷۵۰ کار مهم را در یک سال انجام دهید، سال بسیار خوبی است.”

اشتیاق خاصی ندارید؟ به جای آن مهارت‌های لازم را پرورش دهید

در حالی که سرگرمی‌ها هم زندگی ما را غنی می‌کنند و هم می‌توانند به شغل‌های پربار تبدیل شوند، آن‌هایی از ما که علایق خاصی نداریم، ناامیدکننده نیستیم. در عوض، مهارت‌هایی را پرورش دهید که به شما در زمینه کاری خود کمک می‌کند. همه ما یک «جعبه ابزار» برای کار در قالب توانایی‌های خاصی داریم که باعث می‌شود در شغل‌هایمان بهتر شویم. برخی از کارشناسان می‌گویند افزایش سطح برخی از این موارد رضایت شغلی شما را بیش از اشتیاق اولیه افزایش می‌دهد.

کال نیوپورت، استاد جورج تاون، می‌گوید این ایده که اگر فقط از قلب خود پیروی کنید، در شغل خود موفق خواهید شد، یک فرض نادرست است. اولاً، این توصیه فرض می‌کند که مردم در وهله اول اشتیاق به دنبال کردن علایق دارند، که لزوماً درست نیست. و هیچ مدرک واقعی وجود ندارد که احساس، به خودی خود، منجر به تحقق می‌شود.

در عوض، دکتر نیوپورت پرورش مهارت‌ها را در چارچوب فعلی خود توصیه می‌کند. او می‌گوید: «همانطور که در چیزهایی که بسیار ارزشمند هستند بهتر می‌شوید، سرمایه شغلی بیشتری به دست می‌آورید. این سرمایه شغلی است که می‌توانید آن را برگردانید و در حرفه خود سرمایه گذاری کنید تا چیزهایی را بدست آورید که آن را منبع عمیق‌تری از معنا، اشتیاق یا رضایت می‌کند.”

درست مانند دنبال کردن سرگرمی‌ها، این هم ابتکار عمل شخصی دارد. فقط یاد گرفتن در مورد چیزی کافی نیست. دکتر نیوپورت گفت، انجام دادن کار زیاد نیز کافی نیست. “شما در واقع باید عمداً این مهارت را تمرین کنید، به این معنی که اگر می‌خواهید واقعاً پیشرفت کنید، باید خود را فراتر از جایی که راحت هستید بکشید.” او توصیه می‌کند همانطور که یک نوازنده حرفه‌ای به مهارت‌های خود فکر می‌کند به این مهارت‌ها فکر کنید و بر این اساس چالش‌های بیشتری را دنبال کنید.

شما همچنین می‌توانید مقاله ما با عنوان “چگونه در موقعیت‌های سخت می‌توانیم منبع الهام پیدا کنیم.” را مطالعه کنید.

کار کردن بر روی خود، شما را به بهترین شکل ممکن تبدیل می‌کند

چه به خاطر خود دنبال علایق خود بروید و چه به عنوان یک شغل، خودسازی یک برد-برد است.

آقای ریا توضیح می‌دهید: “اگر با خارج شدن تدریجی از زون راحتی خود، تجربیات جدید را به روی خود باز کنید، می‌توانید چیزهایی را بیابید که واقعاً شما را خوشحال می‌کند. و چه این چیزها به سرگرمی تبدیل شوند یا به کار، دنبال کردن علایقتان می‌تواند حس جدیدی از معنا و موفقیت به شما بدهد.”

همه ما می‌توانیم کمی بیشتر از آن استفاده کنیم، صرف نظر از اینکه کجا آن را پیدا می‌کنیم.


این مقاله از نیویورک تایمز ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *