سبزشویی چیست ؟ و 10 کمپانی معروف که سبزشویی می کنند

سبزشویی چیست؟

سبزشویی در اصل زمانی انجام می شود که یک شرکت یا سازمان زمان و پول بیشتری را صرف بازاریابی خود به عنوان پایدار می کند تا اینکه تأثیر محیط زیست خود را به حداقل برساند. این یک روش تبلیغاتی فریبکارانه برای جلب رضایت مشتریانی است که تصمیم می گیرند از مشاغلی که به بهبود کره زمین اهمیت می دهند حمایت کنند. سبز شویی در مبارزه با مسائل زیست محیطی مانند تغییرات آب و هوا ، آلودگی پلاستیک اقیانوس ، آلودگی هوا و انقراض گونه های جهانی فضای ارزشمندی را اشغال می کند.

اصطلاح “سبزشویی” توسط طرفدار محیط زیست “جی وسترولد” در سال 1986 در مقاله ای در مورد انتقاد از کنایه از حرکت “نجات حوله” در هتل های آن زمان مطرح شد. او متوجه مقدار زیادی زباله شده است که در سراسر بقیه هتل به آن برخورد کرده است، جایی که هیچ نشانه قابل مشاهده ای از تلاش برای پایدارتر شدن وجود ندارد. او گفت که در عوض، هتل به سادگی با کاهش شستن حوله ها ، هزینه ها را کاهش می دهد، اما سعی می کند آن را به عنوان دوستدار محیط زیست به بازار عرضه کند.

سبزشویی میتواند گمراه کننده باشد تا جایی که حتی شرکت های سوخت فسیلی خود را به عنوان قهرمان محیط زیست معرفی کنند. در هر صورت، سبزشویی یک روش مضر و فریبکار برای تبلیغ است که یک شرکت به وسیله ی تبلیغات خود را طرفدار محیط زیست نشان می هد در صورتی که اینطور نیست. در صورت وقوع، ما باید آن را اعلام کنیم تا شرکت ها مجبور شود پاسخگوی اقدامات خود باشد. در اینجا 10 شرکت وجود دارد که به روش های مختلف درگیر سبزشویی هستند.

فولکس واگن

یک مثال کلاسیک از سبزشویی زمانی است که فولکس واگن اعتراف می کند که با نصب یک دستگاه “نقص” در وسایل نقلیه اش در آزمایش های آلایندگی تقلب کرده است. با نرم افزاری که می تواند زمان آزمایش آلایندگی را تشخیص دهد و عملکرد را کاهش دهد تا سطح آلایندگی را کاهش دهد.

این در حالی ادامه داشت که، این شرکت در کمپین های بازاریابی از آلایندگی کم و ویژگی های سازگار با محیط زیست وسایل نقلیه خود خبر می داد. در واقع، این موتورها تا 40 برابر حد مجاز آلاینده های اکسید نیتروژن منتشر می کردند.

نستله

در سال 2018، نستله بیانیه ای منتشر کرد و گفت که “جاه طلبی” این را دارد تا بسته بندی هایشان تا سال 2025 به طور 100٪ قابل بازیافت یا قابل استفاده مجدد باشد. با این حال، گروه های زیست محیطی و دیگر منتقدان اشاره کردند که این شرکت اهداف مشخصی را اعلام نکرده است. Greenpeace با انتشار بیانیه خود به این موضوع واکنش نشان داد و در آن گفت: “بیانیه نستله در مورد بسته بندی های پلاستیکی بیشتر یک سبزشویی بچگانه برای مقابله با بحرانی است که خودش به ایجاد آن کمک کرده است. در واقع فقط سوزن را به سمت کاهش پلاستیک های یکبار مصرف به طور معنی دار حرکت نمی دهد بلکه استاندارد فوق العاده پایینی را به عنوان بزرگترین شرکت مواد غذایی و نوشیدنی در جهان تعیین می کند. ” در گزارش سالانه 2020 Plastic Free، نستله به همراه کوکاکولا و پپسی برای سومین سال متوالی برترین آلاینده های پلاستیکی جهان معرفی شدند.

BP

غول سوخت فسیلی BP نام خود را به Beyond Petroleum تغییر داد و به طور عمومی صفحات خورشیدی را در پمپ بنزین های خود اضافه کرد. در دسامبر 2019، یک گروه زیست محیطی به نام ClientEarth به دلیل گمراه کردن عموم مردم با تبلیغات خود که بر محصولات انرژی کم کربن BP متمرکز بود، از آن ها شکایت کرد، چرا که بیش از 96 درصد از هزینه سالانه آن صرف نفت و گاز می شود.

کوکاکولا

در گزارش سالانه ذکر شده توسط Break Free From Plastic، کوکاکولا به عنوان شماره 1 آلاینده های پلاستیکی جهان رتبه بندی شد. این دومین سال متوالی آن در صدر است. در سال 2020، این شرکت وقتی اعلام کرد که بطری های پلاستیکی را رها نمی کند و مورد انتقاد قرار گرفت، گفت که آنها در بین مشتریان محبوب هستند.

با وجود این ، این شرکت اصرار دارد که در زمینه مقابله با ضایعات بسته بندی دارد پیشرفت می کند. در آن زمان، یک سخنگو گفت: “در سطح جهانی ، ما متعهد هستیم که هر بطری را تا سال 2030 پس بگیریم. به طوری که هیچ یک از آن ها به سطل زباله یا در اقیانوس ها نرود و پلاستیک به بطری های جدید بازیافت شود. بطری هایی با 100٪ پلاستیک بازیافت شده در حال حاضر در 18 بازار در سراسر جهان موجود است و این به طور مداوم در حال رشد است.”

سپس، در ژوئن 2021، سازمان محیط زیست موسسه Earth Island شکایتی را علیه غول نوشیدنی به دلیل تبلیغات دروغین مبنی بر اینکه پایدار و سازگار با محیط زیست است با وجود بزرگترین آلاینده پلاستیک در جهان بودن، شکایت کرد.

آیکیا

تا قبل از ژوئن 2020، زمانی که مشخص شد آیکیا با قطع غیر قانونی درختان در اوکراین ارتباط دارد، آیکیا چراغ راه یک شرکت بزرگ پایدار بود. در گزارشی از NGO Earthsight، طرح صدور گواهینامه چوب که IKEA از آن استفاده می کند، شورای سرپرستی جنگل، سازمانی است که در صنعت چوب سبز شویی می کند.

بعلاوه، هنگامی که IKEA “پایدارترین فروشگاه” خود را در لندن در سال 2019 ساخت، این کار را بر روی یک فروشگاه پایدار دیگر انجام داد که تنها پس از 17 سال استفاده تخریبش کردند.

ExxonMobil

غول نفتی اکسون موبیل سابقه طولانی در آسیب رساندن به محیط زیست دارد. در سال 1989 ، یک نفتکش اکسون 11 میلیون گالن نفت خام در آلاسکا ریخت. این بدترین نشت نفت در تاریخ ایالات متحده تا نشت نفت Deepwater Horizon در 2010 بود. نشت نفت اکسون 1300 مایل خط ساحلی را پوشانده و صدها هزار پرنده دریایی، سمور، فوک و نهنگ کشته شدند. پس از گذشت بیش از 30 سال ، بخش هایی از نفت خام هنوز در برخی مناطق باقی مانده است.

اخیراً ، ExxonMobil به دلیل تبلیغاتی مورد انتقاد قرار گرفت که نشان می داد سوخت های زیستی جلبک های تجربی آن می تواند روزی انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهد. در حالی که هیچ هدف دیگری ندارد و اهداف کاهش انتشار 2025 آن شامل اکثریت قریب به اتفاق انتشارات آلایندگی های ناشی از محصولات آن نمی شود.

استارباکس

در سال 2018 ، Starbucks یک “درپوش بدون نی” را به عنوان بخشی از پایداری خودبه بازار عرضه کرد. اما این درپوش، پلاستیک بیشتری نسبت به درپوش قدیمی و ترکیب نی داشت. این شرکت در این مورد اعتراض نکرد. اما ادعا کرد که از پلی پروپیلن ساخته شده است. یک پلاستیک قابل بازیافت رایج که “می تواند در زیرساخت های بازیافت مورد استفاده قرار گیرد.” منتقدان به سرعت اشاره کردند که فقط 9 درصد از پلاستیک جهان بازیافت می شود. بنابراین شرکت نباید تصور کند که همه درب ها بازیافت می شوند. علاوه بر این، ایالات متحده حدود یک سوم بازیافت خود را به کشورهای در حال توسعه صادر می کند، بنابراین مسئولیت خود را به کشورهای فقیرتر واگذار می کند.

برند های فست فشن

اچ اند ام ، زارا و یونیکلو از جمله شرکت هایی هستند که طی این سال ها گرفتار سبزشویی شده اند. این مارک های مد به حجم زیادی از ضایعات نساجی ناشی از صنعت پوشاک کمک می کنند. طبق گزارش سازمان عام المنفعه ReMake، هشتاد درصد از منسوجات دور ریخته شده در سراسر جهان سوزانده یا به محل دفن زباله محدود می شوند. تنها 20 درصد مجدداً مورد استفاده یا بازیافت قرار می گیرند.

ضایعات مد کشور های جهان اول معمولا سر از کشورهای آفریقایی در می آورند.

برند های فست فشن عادت دارند به طور گسترده ابتکارات سبز خود را تبلیغ کنند. با وجود اینکه این بخش کوچکی از فعالیت های آن است. به عنوان مثال ، در سال 2019 ، H&M خط تولید لباس های “سبز” خود را با عنوان “آگاهانه” راه اندازی کرد. این شرکت ادعا می کند از پنبه “ارگانیک” و پلی استر بازیافت شده استفاده می کند. با این حال، این خط چیزی جز یک تاکتیک بازاریابی نیست که خود را دوستدار محیط زیست نشان دهد. وقتی به خط تولید “آگاهانه” H&M نگاه می کنید. مأموریت آن چنین است: “مجموعه ای از قطعات مد پایدار را انتخاب کنید که هم ظاهر شما را خوب کند و هم احساس خوبی داشته باشد.” با این حال هیچ تعریف قانونی واحدی برای کلمات دوستدار بازاریابی مانند “پایدار” ، “سبز” یا “دوستدار محیط زیست” وجود ندارد. پس از آن اچ اند ام به دلیل بازاریابی “گمراه کننده” مجموعه آگاهانه خود مورد انتقاد قرار گرفت. زیرا “اطلاعات ارائه شده در مورد پایداری کافی نبود. به ویژه با توجه به اینکه مجموعه آگاهانه به عنوان مجموعه ای با مزایای زیست محیطی تبلیغ می شود.”

در مقاله معرفی استودیو زاغه، گفتیم که ضایعات مد معمولا سر از کشورهای آفریقایی در می آورند و چطور این استودیو در غنا تلاش می کند به سهم خود بخشی از این ضایعات را بازیافت کند.

شرکت های بطری آب پلاستیکی

شکل ظریف تری از شستشوی سبز را می توان در شرکت های بطری های پلاستیکی آب دید. مانند لهستان اسپرینگ ، اویان و گوزن پارک مشاهده کرد که همه آنها برچسب های طبیعت دارند. با توجه به اینکه بطری های پلاستیکی آب یکبار مصرف طراحی شده اند و به بحران عظیم زباله های پلاستیکی در سراسر جهان دامن میزنند. این به صورت خنده داری مسخره است.

بانک های بزرگ

در چند سال گذشته ، موسسات مالی بزرگ شاهد بازی بزرگی در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی بوده اند، اما اینها نمونه های بیشتری از شرکت هایی است که از استراتژی های سبزشویی استفاده می کنند. JP Morgan ، Citibank و Bank of America فرصت های جدیدی برای “سرمایه گذاری سبز” صادر کرده اند. با این حال ، گزارشی که سال گذشته توسط شبکه اقدام جنگل های بارانی منتشر شد نشان داد که بانک های بزرگ – بانک های ذکر شده در بالا ، و همچینینWells Fargo ، Barclays ، Bank of China ، HSBC ، Goldman Sachs و Deutsche Bank – هنوز مبالغ هنگفتی به صنایع وام می دهند. که بیشترین نقش را در گرمایش زمین دارند، مانند سوخت های فسیلی و جنگل زدایی ، در حالی که می بالند که آنها رهبران گذار سبز هستند.


منبع

earth.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *