دلایل خواب بعد از ظهر چیست؟ چطور می توانیم از آن پرهیز کنیم؟

“رخوت بعد از ظهر” اصطلاحی است که برای توصیف احساس خواب آلودگی و تنبلی که بعد از ظهر ، معمولاً بین ساعت 1 تا 3 بعد از ظهر به وجود می آید، به کار می رود. دلایل متفاوتی وجود دارد که افراد دچار خواب بعدازظهر می شوند، اما علائم آن به طور کلی یکسان است. درک آنچه باعث ایجاد احساس خستگی یا رخوت در بعد از ظهر شده است. مهم است که بدانید چگونه با آن کنار بیایید.

علائم رخوت بعد از ظهر

  • خمیازه مکرر و/یا احساس خواب آلودگی
  • خستگی یا بی حالی
  • تغییرات جزئی در بینایی
  • حس سوزن سوزن شدن یا احساس ضعف عضلانی
  • تغییر حالات روحی
  • هوس کردن کربوهیدرات
  • سردرد یا معده درد

یک رکود جدی بعد از ظهر چیزی فراتر از این است که احساس کنید روز طولانی می شود و یک چرت می تواند خوب باشد. با احساس خستگی یا بی حالی عمیق مشخص می شود که تمرکز را سخت می کند و ممکن است با نیاز شدید به خواب همراه باشد.

دلایل خواب بعد از ظهر

شش علت اصلی برای رخوت بعد از ظهر وجود دارد:

  1. یک واکنش طبیعی به چرخه ی خواب و بیداری. به طوری که معمولاً ما را از ساعت 2 تا 4 صبح و 1 تا 3 بعد از ظهر بیشتر خواب آلود می کند.
  2. اختلال متابولیک زمینه ای مانند دیابت یا مقاومت به انسولین ، هیپوگلیسمی واکنشی و سندرم تخمدان پلی کیستیک
  3. کم خوابی منظم
  4. عادات غذایی ناسالم، مانند خوردن کربوهیدرات زیاد
  5. کم آبی بدن
  6. سطح بالای استرس

راه های درمان

هنگامی که مطمئن شدید یک اختلال متابولیک جدی ندارید، چند راه ساده برای غلبه بر خواب بعد از ظهر وجود دارد:

  1. 10 دقیقه زیر نور آفتاب بنشینید: می توانید ساعت خود را تنظیم کنید. با این کار میزان ملاتونین – هورمونی که پس از غروب آفتاب تولید می شود و باعث خواب آلودگی ما می شود – را کاهش می دهید و ویتامین D را افزایش می دهید.

2. از پروتئین به جای کربوهیدرات استفاده کنید: سالاد ماهی تن را امتحان کنید و نان را کنار بگذارید ، از مرغ به جای پاستا استفاده کنید و به سالادتان تخم مرغ اضافه کنید. حذف کربوهیدرات ها می تواند از وقوع رخوت بعد از ظهر جلوگیری کند.

3. مقدار زیادی آب بنوشید: اگر کم آبی بدن در خستگی بعد از ظهر شما موثر است، عادت کنید که یک بطری آب قابل استفاده مجدد را در دست داشته باشید و مرتباً از آن بنوشید.

4. یک تکه کوچک شکلات تلخ بخورید: شکلات تلخ با داشتن آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم، برای شما بهتر از شکلات شیری است. شکلات تلخ علاوه بر خوشمزه بودن، حاوی مقدار کمی کافئین است که به شما قدرت می بخشد.

5. آدامس بجوید: آدامس هایی با طعم های قوی مانند نعناعی محرک هستند. همچنین عمل جویدن به مغز کمک می کند تا با احساس بی حالی مبارزه کند.

6. تمرینات کششی انجام دهید: با کشش ماهیچه و نگه داشتن آن، جریان خون را تشویق می کنید. سعی کنید عضلات دوسر خود را منقبض کرده، 5 تا 10 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. شما می توانید همین کار را با ساق پا، ران و دست ها انجام دهید.

7. یک گیاه رزماری در دفتر کار خود بگذارید: رایحه رزماری به عنوان یک منبع انرژی زا شناخته شده است. هر زمان که به بالا بردن انرژی تان نیاز دارید، یک شاخه را بین انگشتان خود بمالید تا عطر پخش شود. همچنین می توانید یکی را روی دست، گردن و صورت خود بمالید.

بیست دقیقه حرکات یوگا را در روزهایی که خواب بعد از ظهر به سراغتان می آید، انجام دهید. عکس از Burst (Pexels)

بیشتر …

8. یک میان وعده سالم بخورید: از چیزی که فیبر و کربوهیدراتهای پیچیده را ترکیب می کند-مانند غلات یا سبزیجات خام-استفاده کنید تا سطح قند خون شما را بالا برده و آن را حفظ کند.

9. کمی تنوع به روز خود اضافه کنید: تمرکز بعد از حدود یک ساعت کاهش می یابد و از آنجا رو به افول می رود. زمانی که بدون وقفه 90 دقیقه در حال کار هستید، بهره وری خود را از دست می دهید. وقتی احساس می کنید تمرکز شما در حال محو شدن است، به مدت 30 دقیقه سراغ چیز دیگری بروید.

10. فعال بمانید: حتی فعالیت های کوتاه مدت می تواند شما را هوشیار نگه دارد و تناسب اندام شما را افزایش دهد. اگر در دفتر هستید، به جای ایمیل زدن یا تماس با همکار، برخیزید و به سمت میز او بروید تا سوال هایتان را به صورت حضوری بپرسید. اگر در خانه هستید کمی قدم بزنید. کمی حرکت برای شما مفید خواهد بود.

11. گوش دادن آهنگ: اگر به موسیقی علاقه دارید ، هدفون خود را هدفون خود را بگذارید و سراغ از آهنگهای پر انرژی مورد علاقه خود بروید. فوراً به شما نیرو می بخشد و احساس نشاط می کنید.

12. اجتماعی باشید: زمان خود را طوری سازماندهی کنید که در زمان رخوت که تمرکز و انرژی شما در حال کاهش است، با دیگران درگیر شوید. ما حیوانات اجتماعی هستیم و تعاملات همیشه ما را تقویت می کند. اما مطمئن شوید که این یک تعامل جالب است. بعضی تعاملا شما را به سمت چرت زدن سوق می دهند.

13. دندان های خود را مسواک بزنید: یا با دهانشویه بشویید. انجام کاری که حواس شما را فعال می کند می تواند خواب شما را بپراند.

14. کمی یوگا کنید: اگر از افراد پرانرژی نیستید، سعی کنید با برخی از حرکات یوگا بدون استرس آرام شوید. یوگا نه تنها آسیب نشستن طولانی مدت روی صندلی نشستن را کاهش میدهد، بلکه سطح انرژی شما را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.


منبع

The Symptoms and Causes of—and Cures for—an Afternoon Slump

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *