چگونه برای سلامت روان خود وقت بگذاریم و از آن مراقبت کنیم

مهم است که مراقب خود باشیم و بیشترین بهره را از زندگی ببریم. در زیر 10 روش کاربردی برای مراقبت از سلامت روان آورده شده است. ایجاد تغییرات ساده در نحوه زندگی شما نیازی به هزینه زیادی ندارد یا زمان زیادی را نباید صرف کنید. هر کسی می تواند از این توصیه ها پیروی کند. چرا امروز شروع نمی کنید؟

1. در مورد احساسات خود صحبت کنید

صحبت در مورد احساسات شما می تواند به شما در داشتن سلامت روانی خوب کمک کند و با مواقعی که احساس ناراحتی می کنید مقابله کنید.

صحبت کردن در مورد احساسات شما نشانه ضعف نیست. این بخشی از مسئولیت برای تندرستی و انجام هر کاری است که می توانید برای سالم ماندن انجام دهید.

صحبت کردن می تواند راهی برای مقابله با مشکلی باشد که مدتی است در سر خود دارید. فقط گوش دادن می تواند به شما کمک کند احساس حمایت کنید و کمتر احساس تنهایی کنید. و به هر دو صورت کار می کند. اگر شما حرف دلتان را بزنید، ممکن است دیگران را تشویق کند که همین کار را انجام دهند.

توصیف احساسات همیشه آسان نیست. اگر نمی توانید به یک کلمه فکر کنید، از تعداد زیادی استفاده کنید. درون سر شما چه حسی می گذرد؟ چه حسی به شما دست می دهد؟

نیازی نیست عزیزان خود را برای یک گفتگوی بزرگ در مورد سلامت خود بنشانید. بسیاری از مردم وقتی این مکالمات به طور طبیعی توسعه پیدا می کند احساس راحتی بیشتری می کنند – شاید زمانی که شما در حال انجام کاری با هم هستید.

اگر در ابتدا ممکن است حس عجیبی داشته باشد، به آن زمان بدهید.

2. فعال باشید

کارشناسان معتقدند ورزش باعث آزاد شدن مواد شیمیایی در مغز شما می شود که به شما احساس خوبی می دهد. ورزش منظم می تواند عزت نفس شما را افزایش دهد و به تمرکز ، خواب و احساس بهتر کمک کند. ورزش همچنین مغز و سایر اندام های حیاتی شما را سالم نگه می دارد.

فعال بودن فقط به معنای ورزش یا رفتن به باشگاه نیست. قدم زدن در پارک ، باغبانی یا کارهای خانه نیز می تواند شما را فعال نگه دارد. کارشناسان می گویند اکثر مردم باید حداقل پنج روز در هفته حدود 30 دقیقه فعالیت داشته باشند

سعی کنید فعالیت بدنی را به گونه ای انجام دهید که از بخشی از روز خود لذت ببرید.

3. غذای خوب بخورید

ارتباط قوی بین آنچه می خوریم و احساس ما وجود دارد، برای مثال کافئین و شکر می توانند تأثیر فوری داشته باشند. اما غذا همچنین می تواند تأثیر طولانی مدت بر سلامت روانی شما داشته باشد. مغز شما برای سالم ماندن و عملکرد خوب مانند سایر اندام های بدن شما به ترکیبی از مواد مغذی نیاز دارد.

رژیم غذایی که برای سلامت جسمی شما مفید است ، برای سلامت روان شما نیز مفید است.

رژیم متعادل سالم شامل موارد زیر است:

  • انواع مختلف میوه و سبزیجات
  • غلات سبوس دار یا نان
  • آجیل و دانه ها
  • محصولات لبنی
  • ماهی
  • مقدار زیادی آب

حداقل سه وعده غذایی در روز بخورید و مقدار زیادی آب بنوشید. سعی کنید تعداد نوشیدنی های کافئین دار یا شیرین خود را محدود کنید و از مصرف زیاد الکل خودداری کنید.

لطفا توجه کنید : توصیه های این صفحه در صورتی که پزشک یا متخصص تغذیه به شما توصیه های غذایی خاصی داده باشد ، ممکن است کاربردی نباشد. اگر از بیماران کلیوی یا دیابتی هستید.

4. با بقیه در ارتباط باشید

روابط خانوادگی قوی و دوستان حامی می توانند به شما در مقابله با استرس های زندگی کمک کنند. دوستان و خانواده می توانند به شما این احساس را بدهند که تحت مراقبت و مراقبت قرار دارید. آنها می توانند دیدگاه های متفاوتی از آنچه در سر شما می گذرد ارائه دهند. آنها می توانند به شما در فعال نگه داشتن ، ثابت قدم بودن و حل مشکلات عملی کمک کنند.

هیچ چیز بهتر از این نیست که با کسی ارتباط داشته باشید. اما این همیشه ممکن نیست به آنها زنگ بزنید ، یک یادداشت برای آنها بگذارید یا به جای آن به صورت آنلاین با آنها چت کنید. خطهای ارتباط را باز نگه دار. برای شما خوب است!

اگر احساس می کنید با برخی از افراد ارتباط ندارید، در مورد احساسات خود صحبت کنید و دوباره شروع کنید!

ارزشش را دارد که روی روابطی کار کنید که باعث می شود احساس کنید دوست داشتنی یا ارزشمند هستید. اما اگر فکر می کنید بودن در کنار کسی به سلامت روانی شما آسیب می رساند، ممکن است بهترین کار این باشد که از او فاصله بگیرید یا کاملا قطع ارتباط کنید. ممکن است رابطه ای را به نحوی خاتمه دهید که برای هر دوی شما خوب باشد.

هنگامی که یکی از نزدیکان شما می میرد یا شما او را به طریقی دیگر از دست می دهید ، کنار آمدن با آن دشوار است. مشاوره برای داغدیدگی یا فقدان می تواند به شما در کشف احساساتتان کمک کند.

5. کمک بخواهید

هیچکدام از ما فوق بشری نیستیم. همه ما گاهی اوقات از احساس خود یا زمانی که همه چیز اشتباه پیش می رود خسته می شویم یا غرق می شویم. اگر شرایط برای شما بیش از حد سخت پیش می رود و احساس می کنید نمی توانید با آن کنار بیایید، کمک بخواهید.

خانواده یا دوستان شما ممکن است بتوانند به شما کمک عملی یا گوش شنوا ارائه دهند. خدمات محلی هم برای کمک به شما وجود دارد. می توانید از خدمات مشاوره استفاده کنید. مشاوره تان به شما خواهد گفت چه کمک هایی از خانواده میتوانید بگیرید. و شاید شما را به یک متخصص معرفی خواهد کند تا در مورد سلامت روان خود از او کمک های لازم را دریافت کنید.

6. به خودتان استراحت دهید

تغییر صحنه یا تغییر سرعت برای سلامت روان شما مفید است. این می تواند پنج دقیقه مکث از تمیز کردن آشپزخانه شما ، نیم ساعت استراحت ناهار در محل کار یا تعطیلات آخر هفته در مکان جدید باشد. چند دقیقه می تواند برای از بین بردن استرس کافی باشد. کمی وفت به خودتان بدهید.

استراحت ممکن است به معنای فعالیت زیاد باشد. ممکن است به این معنی باشد که اصلا کار زیادی انجام نمی دهید.

یک نفس عمیق بکشید و آرام باشید. یوگا یا مدیتیشن را امتحان کنید یا فقط پاهایتان را بالا بگذارید.

به بدن خود گوش دهید. اگر واقعاً خسته شده اید، به خود فرصت دهید تا بخوابید. بدون خواب خوب، سلامت روان ما دچار مشکل می شود و تمرکز ما کم می شود. گاهی دنیا می تواند منتظر بماند.

7. کاری را انجام دهید که در آن خوب هستید

عاشق انجام چه کاری هستید؟ در چه فعالیت هایی می توانید خود را گم کنید؟ در گذشته از انجام چه کارهایی لذت میبردید؟

لذت بردن از خود به غلبه بر استرس کمک می کند. انجام فعالیتی که از آن لذت می برید احتمالاً به این معنی است که در آن مهارت دارید و دستیابی به چیزی عزت نفس شما را افزایش می دهد.

تمرکز بر سرگرمی مانند باغبانی یا حل جدول کلمات می تواند به شما کمک کند تا نگرانی های خود را برای مدتی فراموش کرده و روحیه خود را تغییر دهید.

این می تواند خوب باشد که علاقه مندی ای داشته باشید که در آن لازم نباشد به عنوان مادر یا پدر ، شریک یا کارمند کسی باشید. فقط خودتان باشید.

یک ساعت طراحی به شما اجازه می دهد تا خود را خلاقانه بیان کنید. یک صبح در زمین فوتبال شما را فعال می کند و به شما این فرصت را می دهد تا با افراد جدیدی ملاقات کنید.

8. خودتان را بپذیرید

برخی از ما مردم را می خندانند، برخی در ریاضیات مهارت دارند، برخی دیگر غذاهای فوق العاده ای می پزند. برخی از ما سبک زندگی خود را با افرادی که نزدیک ما زندگی می کنند به اشتراک می گذاریم، برخی دیگر بسیار متفاوت زندگی می کنند.

همه ما متفاوت هستیم پذیرفتن اینکه شما منحصر به فرد هستید بسیار سالم تر از این است که آرزو کنید شبیه دیگران باشید.

احساس خوب نسبت به خود اعتماد به نفس شما را برای یادگیری مهارت های جدید، بازدید از مکان های جدید و ایجاد دوستان جدید افزایش می دهد. عزت نفس بالا به شما کمک می کند تا در مواقعی که زندگی دچار پیچیدگی می شود بتوانید کنار بیایید.

به خودتان افتخار کنید. آنچه را که در آن مهارت ندارید بشناسید و بپذیرید. داشتن اعتماد به نفس یکی از مشخصه های دارا بودن سلامت روان می باشد. روی کارهایی که می توانید به خوبی انجام دهید تمرکز کنید.

اگر چیزی در مورد خودتان وجود دارد که هنوز می خواهید آن را تغییر دهید ، تمرین کنید. آیا انتظارات شما واقع بینانه است؟ اگر چنین هستند ، در گام های کوچک به سمت تغییر حرکت کنید.

9. به دیگران اهمیت دهید

اهمیت دادن به دیگران اغلب بخش مهمی از حفظ روابط با افراد نزدیک شما است. حتی می تواند شما را به هم نزدیک کند. کمک به دیگران می تواند احساس نیاز و ارزش را در ما ایجاد کند و این باعث افزایش عزت نفس ما می شود. همچنین به ما کمک می کند که جهان را از زاویه دیگری ببینیم. این می تواند به چشم انداز ما از مشکلات خود کمک کند.

مراقبت از حیوان خانگی نیز می تواند سلامت شما را بهبود بخشد. پیوند بین شما و حیوان خانگی شما می تواند به اندازه افراد قوی باشد. مراقبت از حیوان خانگی می تواند ساختار شما را به روز کرده و به عنوان یک پیوند برای افراد دیگر عمل کند. بسیاری از مردم با گپ زدن با دیگر سگ گردان ها دوست می شوند.

10. داشتن روتین روزانه

برای مقابله با اضطراب ، بسیار مهم است که بنشینید ، آنچه را که شما را نگران کرده است تشخیص دهید و نگرانی های خود را برطرف کنید. وقتی ما از طریق ورزش یا تغییر الگوی خواب برنامه های روزانه خود را ایجاد می کنیم. این به بدن ما اجازه می دهد تا خود را تنظیم کرده و بداند که چه انتظاری دارد.

در اینجا، بیشتر توضیح دادیم که چرا باید روتین روزانه داشته باشید.

همین امر در مورد روال ذهنی نیز صادق است – ایجاد سناریوهای قابل پیش بینی از طریق عادات به ذهن شما اجازه می دهد تا خود را تنظیم کند ، بفهمد چه انتظاری دارد و اضطراب ناشناخته ها را کاهش دهد. نوشتن یک راه عالی برای ایجاد یک برنامه منظم است. به ویژه برای کسانی که با علائم اختلال اضطراب دست و پنجه نرم می کنند. نوشتن همزمان در هر روز می تواند به شما در شروع فرایند – یا روتین معمول – ترمیم و سلامت روانی کمک کند.


منبع

How to look after your mental health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *