18 دلیل برای اینکه چرا باید روتین روزانه داشته باشید

وقتی جوانتر بودیم، به اکثر ما می‌گفتند ساعت مشخصی بخوابیم، ساعتی معین بیدار شویم، بعد از مدرسه تکالیف خود را انجام دهیم، شام را در ساعت معمولی بخوریم، دوش بگیریم، حتی در ساعات خاصی با دوستان خود بازی کنیم. اما افراد بالغ چطور؟ بسیاری از بزرگسالان روتین روزانه مشخصی ندارند و روز خود را بدون برنامه می‌گذرانند. آن‌ها هیچ ایده‌ای ندارند که هر روز صبح وقتی از خواب بیدار می‌شوند چه خواهند کرد زیرا به ایجاد یک برنامه و پیروی از آن فکر نکرده‌اند. در نتیجه، بسیاری از افراد احساس می‌کنند استرس دارند، مضطرب و تحت فشار هستند و از اهداف و پتانسیل واقعی خود عقب‌تر هستند.

پاسخ در طراحی دقیق روال مناسب برای هر یک از ما نهفته است. روشی که به ما کمک می‌کند پربار و بهترین فردی باشیم که ممکن است باشیم. در مقاله ای دیگر در مورد نحوه ایجاد، حفظ و پایبندی به یک روتین روزانه صحبت کردیم.

بسیار از مردم عادت داشتن به یک روتین روزانه را خسته کننده، سخت و خفه کننده می‌دانند. آن‌ها زندگی خود را به شیوه‌ای دمدمی مزاجانه و هوس انگیز می‌گذرانند و معتقدند که به نوعی آن‌ها را آزاد می‌کند. برعکس، طراحی و پایبندی به یک روتین شخصی راهی برای آزادی، بهره وری، شادی و تحقق پتانسیل واقعی ما است. در اینجا دلایلی آمده‌اند که چرا بهتر است همه ما از یک برنامه معمول استفاده کنیم:

روتین روزانه به ما کمک می‌کند پربارتر و بهترین فردی باشیم که ممکن است باشیم.

1. ما را کارآمدتر می‌کند

وقتی یک روتین روزانه داریم که از آن پیروی می‌کنیم، نیاز به تصمیم‌گیری برای هر روز کاهش می‌یابد. برنامه روزانه به ما این امکان را می‌دهد که دقیقاً بدانیم چه کارهایی را باید هر روز انجام دهیم. بدون اینکه به فکر زیاد بپردازیم. وقتی یک کار را به پایان رساندیم، بدون فکر زیاد می‌دانیم که بعد از آن چه می‌شود. فعالیتها استاندارد می‌شوند و در نتیجه ما کارآمدتر می‌شویم.

2. نیاز ما به برنامه ریزی کاهش پیدا می‌کند

هنگامی که ما یک برنامه روزانه را با دقت طراحی می‌کنیم، نیازی به برنامه ریزی برای فعالیت‌های هر روز و هدر دادن وقت گرانبها نداریم. این امر حدس و گمان را از روز ما خارج می‌کند. و به ما امکان می‌دهد بیدار شویم و “انجام دهیم” به جای اینکه بیدار شویم و “برنامه ریزی” کنیم.

3. به زندگی‌مان ساختار می‌بخشد

یک برنامه روزانه ساختار و توالی منطقی در زندگی ما فراهم می‌کند. این چارچوبی را فراهم می‌کند که ما در آن زندگی می‌کنیم و فعالیت های روزانه خود را انجام می دهیم. به زودی با کارهایی که باید هر روز انجام دهیم آشنا و راحت می‌شویم. این به ما این امکان را می دهد که یک جریان را در روزهای خود تجربه کنیم.

4. صرفه جویی در زمان، با ارزش ترین دارایی ما

زمان گرانبهاترین دارایی است که در اختیار داریم زیرا وقتی از دست برود، دیگر قابل بازیابی نیست. با پیروی از یک روال ، ما زمانی را آزاد می کنیم که در غیر این صورت صرف برنامه ریزی ، تصمیم گیری و آماده سازی می شد. روتین ما برنامه ما را از پیش تعیین کرده است، به ما این امکان را می دهد که از زمان خود به نحو احسن استفاده کنیم.

5. به مرور عادات خوب را جا می اندازد

راز ایجاد عادت های خوب ، تکرار است. هنگامی که ما یک روال شخصی را طراحی می کنیم که برای ما مفید است، با تشویق ما به تکرار کارهای یکسان بارها و بارها، عادات خوب ایجاد می شوند. درست مانند مسواک زدن هر روز صبح، رعایت یک روال معمول به ما اجازه می دهد عاداتی را پرورش دهیم که با اهداف و آرزوهای ما مطابقت دارد.

داشتن یک روتین روزانه به زندگی شما نظم می‌بخشد و به مرور عادات خوب را جا می‌اندازد.

6. عادات بد را از بین می برد

در حالی که داشتن روتین به ما کمک می کند عادات خوبی را ایجاد کنیم که در راستای استفاده کامل از پتانسیل ما باشد، همچنین باعث ریشه کن شدن عادت های بدی که به ما کمک نمی کند، می شود.

7. کمک می کند فرد ماهرتری شویم

وقتی یک روال عادی دارید ، در انجام برخی کارها بهتر می شوید زیرا آن را به طور منظم انجام می دهید. این یکی از کلیدهای تسلط بر هر مهارتی است. به چیزی فکر کنید که در آن مهارت دارید. به احتمال زیاد ، مهارت خود را توسعه داده اید زیرا این کار را بارها و بارها انجام داده اید. تمرین همه چیز را به کمال می رساند!

8. به ما کمک می کند تا مهمترین وظایف را انجام دهیم

وقتی ما یک روتین روزانه شخصی را با دقت طراحی می کنیم و به آن پایبند می مانیم ، به ما این امکان را می دهد که مهمترین کارها را ابتدا انجام دهیم و از سر راه برداریم. جایی برای فراموشی یا غفلت وجود ندارد. از آنجا که مهمترین وظایف ما از قبل تعیین شده است، تا زمانی که ما روال معمول خود را دنبال کنیم، می دانیم که آنچه مهم است را انجام می دهیم و زمان و تلاش خود را صرف کارهای بی اهمیت نمی کنیم.

9. اولویت بندی

زیبایی طراحی یک برنامه این است که ما را مجبور می کند اولویت ها را تعیین کرده و تصمیم بگیریم کدام برای ما مهم است. ما پس از خودشناسی به این نتیجه میرسیم که کدام فعالیت ها قرار است به صورت روزمره در برنامه ی ما قرار گیرند. برای مثال شما می دانید که در طول روز فارغ از هر اتفاقی که بیافتد قرار است یوگا کنید. بنابراین یوگا به عنوان یک اولویت شخصی همیشه در روتین شما قرار دارد.

10. نیاز به عزم و اراده را کاهش می دهد

وقتی صبح مسواک می زنیم، نیازی به اراده ی زیادی ندارد زیرا بیشتر ما آن را به یک روتین روزانه تبدیل کرده ایم. ما به ندرت به مسواک زدن فکر می‌کنیم؛ فقط آن را انجام می دهیم. وقتی ما از یک روند معمول پیروی می‌کنیم، همین امر در مورد سایر وظایف صادق است. به همین سادگی “روتین روزانه” ساخته می‌شود.

11. به تعویق انداختن کارها، کاهش می‌یابد

هنگامی که مجموعه‌ای از وظایف و فعالیت‌ها عادی می‌شوند، احتمال به تعویق انداختن آنها کم می‌شود. روتین روزانه در سیستم ما ریشه دوانده و تقریباً کارها را ناخودآگاه انجام می دهیم. مانند همان مثال انجام یوگا. اگر بندانید هر روز صبح باید چند دقیقه وقت خود را به آن اختصاص دهید، دیگر به تعویق نمی‌اندازیدش. زیرا به تعویق انداختن باعث اتلاف زمان می شود. در نهایت ممکن است دیگر نتوانید در طول روز زمانی به انجام آن کار اختصاص دهید.

12. شتاب ایجاد می‌کند

همانطور که همه می دانیم، وقتی کارهای یکسانی را به طور مکرر انجام می دهید، باعث افزایش شتاب می‌شود و ماندگاری آن را آسان می‌کند. به همین دلیل است که برای رفتن به باشگاه ورزشی هرچه بیشتر این کار را انجام دهید آسان‌تر می‌شود. شتاب یک عامل مهم در حصول اطمینان از موفقیت است و رعایت یک روتین به ایجاد آن کمک می‌کند.

13. اعتماد به نفس ساخته می‌شود

وقتی به برنامه روزانه پایبند هستیم، این به ایجاد اعتماد به نفس کمک می‌کند و به ما احساس رضایت فوق العاده می‌دهد. این امر به ما انرژی می‌دهد تا به روال خود ادامه دهیم و از مزایای آن استفاده کنیم. و عدم اعتماد به نفس یکی از دلایلی است که افراد برای تغییر زندگی خود آن مشکل را می‌دانند. وقتی خود را با اطرافیانتان مقایسه می‌کنید و می‌بینید از لحاظ دارا بودن عادات خوب و سبک زندگی در جایگاه بالاتری قرار دارید، طبیعتا عزت نفس بیشتری کسب می‌کنید. در نهایت در شروع کارهای جدید به خود اطمینان بیشتری دارید که از پس انجام کارها بر خواهید آمد.

داشتن روتین روزانه در افزایش اعتماد به نفس شما تاثیر زیادی دارد.

14. در پول صرفه جویی می شود

موقعی که ما یک روال را دنبال می کنیم و کارهای مشابه را بارها انجام می دهیم، می تواند به ما در پس انداز پول کمک کند. برای مثال اگر بخشی از برنامه ی شما رفتن به باشگاه باشد، با حق عضویت سالانه میتوانید صرفه جویی کنید. چرا که شما میدانید برنامه ی شما پایدار است و فقط شامل یکی و دو ماه نمی شود.

15. به کاهش استرس و افزایش حس آرامش کمک می‌کند

همیشه چیزهایی در زندگی ما وجود دارد که خارج از کنترل ما هستند و ما باید آنها را بپذیریم. با این حال ، چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم کنترل کنیم ، به ویژه اگر از یک روتین پیروی کنیم. زیرا که استرس زیادی را از بین می برد زیرا ما مجبور نیستیم در مورد آنچه باید انجام شود فکر کنیم و نگران باشیم. عمل “انجام دادن” به ما حس کنترل می‌دهد و به ما کمک می‌کند به جای اینکه از وظایف موردنظر خود ناراحت باشیم، آرامش داشته باشیم. همچنین به سالم ماندن روان افراد در مواقع بحران ها کمک می‌کند.

16. وقت آزاد بیشتر

برخلاف تصور برخی ، پیروی از روند همیشگی که کارهای تکراری را در اولویت قرار می‌دهد، در واقع زمان آزاد بیشتری را برای انجام کارهای دلخواه در اختیار ما قرار می‌دهد. هر جنبه‌ای از زندگی ما نیاز به برنامه ریزی یا گنجاندن شدن در یک برنامه روزانه ندارد. زمان و مکانی هم برای اوقات فراغت ، آرامش و “انجام ندادن” وجود دارد. با تکرار وظایف در زمان مقرر، زمان بیشتری در طول روز برای اختصاص به سایر کارها آزاد میشود.

پایبندی به یک روتین روزانه به شما کمک می‌کند وقت آزاد بیشتری داشته باشید.

17. به ما کمک می کند به اهداف خود دست یابیم

اهداف و آرزوهای ما به ندرت یکباره محقق می شوند. افراد موفق اهداف خود را با انجام مکرر کارهای یکسان انجام می‌دهند. یک ورزشکار به دلیل اینکه روزانه تمرین می کند ، در ورزش خود مهارت خوبی دارد. یک هنرمند با تکرار مهارت خود را تقویت می‌کند. ایجاد و پیروی از روال متداول با اهداف شما یکی از مطمئن‌ترین راه ها برای اطمینان از موفقیت است.

18. استقامت در مسیر موفقیت

وقتی ما سست می‌شویم و از روتین روزانه از پیش تعیین شده خود پیروی نمی‌کنیم ، این یک نشانه واضح است که ما کوتاهی می‌کنیم. برنامه روزانه داشتن یک راه عالی برای نظارت بر پیشرفت ما است. ما می توانیم مرتبا تغییراتی را انجام دهیم و به روتین روزانه خود بازگردیم در حالی که اطمینان داریم که دوباره در مسیر درست هستیم.

به خاطر داشته باشید اشکالی ندارد زمانی را هم برای هیچ کاری انجام ندادن اختصاص دهید. مسئله‌ی مهم این است که شما به آن فکر کرده‌اید و با دقت آن را انتخاب کرده‌اید. از این گذشته، داشتن یک برنامه روزانه ثابت چیزی نیست جز یک انتخاب آگاهانه برای گذراندن زندگی خود به روشی خاص از طریق تکرار سالم.

هر یک از ما متفاوت هستیم و اهداف، نیازها، خواسته‌ها و امکانات متفاوتی داریم. به همین دلیل مهم است که پس از تصمیم‌گیری دقیق در مورد آنچه می‌خواهیم در زندگی خود به دست آوریم، روتین روزانه خود را توسعه دهیم و بهتر کنیم. امروز یک روز کاملاً جدید است و هیچ وقت برای شروع کارهای روزمره خود دیر نیست.

Comments (2)

  1. Pingback: چگونه برای سلامت روان خود وقت بگذاریم و از آن مراقبت کنیم - Sasar Zandi

  2. محمدعلی

    توضیحات خوبی بود !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *