قوی ترین پاسپورت ها و ضعیف ترین پاسپورت های جهان در سال 2021

بر اساس آخرین شاخص گذرنامه هنلی، اروپا، با آلمان در صدر فهرست امسال قوی ترین پاسپورت جهان قرار دارد. اما گذرنامه آلمانی، که به مسافران اجازه می‌دهد در مجموع از 190 مقصد بدون نیاز به ویزا سفر کنند، در جهان بهترین پاسپورت نیست.

ژاپن و سنگاپور با گذرنامه‌ هایی که اجازه سفر بدون ویزا به 192 مقصد را دارند، در رتبه اول قوی ترین پاسپورت های جهان قرار دارند.

پاسپورت سنگاپور در صدر لیست قوی ترین پاسپورت های جهان

اروپا با 20 کشور برتر، در صدر است

بخ نقل از فوربس با امکان سفر بدون ویزا به 190 کشور، کره جنوبی با آلمان در دارا بودن بهترین پاسپورت مساوی است. در حالی که فنلاند، ایتالیا، لوکزامبورگ و اسپانیا همگی با امتیاز 189، اتریش و دانمارک با 188 کشور بدون ویزا در سراسر جهان در رتبه سوم و فرانسه، ایرلند، هلند، پرتغال و سوئد با 187 کشور در رتبه پنجم هستند.

نیوزلند، که این هفته پیاده‌سازی سیستم صدور گواهینامه واکسن را در کنار بلژیک و سوئیس اعلام کرد، با 186 کشور دارای ورود آزاد، ششم است.

ایالات متحده در رتبه هفتم قرار دارد

ایالات متحده و انگلستان، همانطور که توسط CNN گزارش شده است، “در سال 2014 با یکدیگر رتبه برتر را داشتند” در حال حاضر در مجموع با 185 مقصد در مکان هفتم قوی ترین پاسپورت ها قرار دارند و آن را با جمهوری چک، یونان، مالت و نروژ تقسیم می‌کنند.

استرالیا و کانادا با 184 کشور در رتبه هشتم و مجارستان با 183 کشور در جایگاه نهم هستند.

لیتوانی، لهستان و اسلواکی، همگی با 182 کشور، در رتبه دهم قرار دارند.

تجزیه و تحلیل رتبه بندی توضیح می‌دهد که محدودیت‌های سفر برای مقابله با همه‌گیری کووید 19 در 18 ماه گذشته باعث ایجاد گسترده‌ترین شکاف جابجایی جهانی در تاریخ 16 ساله شاخص شده و نابرابری بین نیمکره شمالی و جنوبی را افزایش داده است.

نابرابری‌ها و تضادها

این گزارش توضیح می‌دهد که “کشورهای شمال جهان با قوی ترین پاسپورت های درجه یک، برخی از شدیدترین محدودیت‌های سفر مربوط به کووید 19 را در داخل کشور اعمال کرده‌اند، در حالی که بسیاری از کشورها با گذرنامه‌های درجه پایین‌تر مرزهای خود را بدون این که این باز بودن متقابل باشد، آرام کرده‌اند.”

مهاری تادل مارو از موسسه مطالعات مقایسه‌ی ادغام منطقه‌ای در دانشگاه ملل متحد می نویسد: “شمال جهان مدتی است که از طریق اعمال سخت کنترل‌های مرزی، راهکارهای مهار مهاجرت را اعمال می‌کند و حرکت افراد را تضعیف می‌کند. محدودیت‌های سفر مربوط به کووید 19 ، افزوده‌های جدیدی به جعبه ابزارهای مهار مهاجرت است که توسط شمال جهان برای مهار تحرک از جنوب جهان استفاده می‌شود.”

در پایین لیست

در انتهای 227 مقصد سفر تحت پوشش شاخص گذرنامه هنلی، ضعیف ترین پاسپورت ها ، کره شمالی با 39 مقصد، نپال و فلسطین با 37 مقصد، سومالی با 34، یمن با 33، پاکستان با 31، سوریه با 29، عراق و افغانستان با امکان سفر به 28 کشور عنوان شده است.

برای طبقه بندی، شاخص محدودیت‌های موقت کووید 19 را در نظر نگرفته شده است، “اگرچه چنین محدودیت‌هایی باعث ایجاد شکاف عمیق در آزادی سفر حتی برای افرادی که کاملاً واکسینه شده‌اند، از کشورهایی در انتهای پایین رتبه بندی آمده اند، می‌شود.

تضاد بین کشورهای بالا و کشورهای پایین هرگز گسترده‌تر نبوده و وضعیت جهانی پیرامون اقدامات برای مقابله با بیماری همه گیر کووید 19 به دنبال بستن این شکاف بزرگ نیست.

به عنوان مثال، همانطور که توسط اطلاعات ویزا شنگن توضیح داده شده است، حتی اگر بهترین پاسپورت ها یعنی گذرنامه ژاپن و سنگاپور هر دو در فهرست Henley Passport در رتبه اول قرار داشته باشند، هر دو ممنوعیت ورود شدیدتری را در مقایسه با محدودیت‌های اعمال شده به دلیل کرونا افغانستان اعمال کرده‌اند. اگرچه گذرنامه افغانستان تنها به 26 کشور جهان بدون ویزا اجازه دسترسی می‌دهد.

با وجود این واقعیت که ژاپن با قوی ترین پاسپورت جهان در رتبه اول قرار دارد، در حال حاضر تقریباً برای همه مسافران کشورهای دیگر ممنوعیت ورود را به عنوان اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا اعمال می‌کند.

در عین حال، این گزارش تأکید کرده است که آلمان، با امتیاز 190 در رتبه دوم، ورود مسافران از نزدیک به 100 کشور را ممنوع کرده است.

در مقابل، مصر، اگرچه در رتبه 97 قوی ترین پاسپورت قرار دارد، اما در حال حاضر هیچ محدودیتی برای سفر ندارد. با این حال، شهروندان این کشور می‌توانند بدون ویزا فقط به 51 مقصد در سراسر جهان سفر کنند.

کنیا، که در رتبه 77 قرار دارد، هیچ ممنوعیت رفت و آمدی ندارد. با این حال، دارندگان گذرنامه کنیا مجاز به سفر به 72 کشور بدون اخذ ویزا از قبل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *