جف بزوس و ایلان ماسک اکنون مشغول تجارت اینترنتی ماهواره ای هستند

دو نفر از ثروتمندترین مردان جهان، جف بزوس و ایلان ماسک، در حال بحث بر سر مشاغل خود در زمینه فضایی هستند. این بار در فضای کوچک اینترنت ماهواره ای.

آخرین نبرد ، که در پی اخبار هفته گذشته مبنی بر طرح شکایت فدرال بزوس از دولت ایالات متحده مبنی بر اعطای قرارداد 2.89 میلیارد دلاری دولت ایالات متحده به اسپیس ایکس ایلان ماسک برای فرود آینده در ماه، در قالب نامه ای از آمازون به شدت قید شده است. به کمیسیون ارتباطات فدرال استدلال کرد که برنامه های SpaceX برای شبکه Starlink خود قوانین استفاده از ماهواره را نقض می کند.

شرکت تابعه آمازون Kuiper Systems ، که بخشی از بلو اوریجین نیست، رقیب استارلینک ماسک است، در سال 2019 به عنوان صورت فلکی اینترنت ماهواره ای پهن باند تأسیس شد که می تواند اتصال اینترنت با سرعت پهن باند را از فضا فراهم کند. بر اساس توییتی که هفته گذشته از ماسک منتشر شد، سرویس بتا Starlink در حال حاضر در ایالات متحده، بریتانیا، کانادا، آلمان، فرانسه و نه کشور دیگر در حال فعالیت است.

تماشاگران از ساحل ملی کاناورال در حال تماشای موشک Falcon 9 اسپیس ایکس هستند که 60 ماهواره Starlink را از پد 39A در مرکز فضایی کندی در 6 اکتبر 2020 پرتاب می کند. GETTY IMAGES

به گفته ایلان ماسک در ماه آگوست، استارلینک دارای مزیت قابل توجهی نسبت به آمازون است زیرا بیش از 100000 پایانه مشتری ارسال شده است، و سرعت بارگیری 50 مگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد. در همین حال ، Kuiper Systems سال گذشته تأیید FCC را برای ساخت صورت فلکی ماهواره ای با مدار پایین زمین (LEO) دریافت کرد که به گفته خود قادر به ارائه “خدمات پهنای باند قابل اعتماد و مقرون به صرفه به جوامع بدون خدمات و کم خدمات در سراسر جهان” است. بیش از 10 میلیارد دلار در پروژه Kuiper در مدت زمان نامشخص سرمایه گذاری خواهد شد.

اما ایلان ماسک می خواهد مزیت اول خود را به خانه منتقل کند و برای نسل دوم ماهواره های خود، اسپیس ایکس دو سیستم و روش تحویل ممکن را شرح داده و سپس از FCC اجازه گرفته است تا بهترین (و ارزان ترین) آنها را در یک زمان دیگر انجام دهد. تفاوت بین دو پیکربندی به اصطلاح به نحوه چیدمان 30 هزار ماهواره Starlink مربوط می شود-یا با استفاده از وسیله نقلیه جدید Starship خود که مجدداً قابل استفاده است، برای بلند کردن لوازم سنگین ایده آل است، یا اگر هنوز در دسترس نباشد، Falcon 9 کوچکتر اما “قابل اعتماد” خانواده موشکی که قبلاً بیش از 100 ماموریت را با موفقیت ثبت کرده اند.

جف بزوس. GETTY IMAGES

اما به طور خلاصه آمازون راضی نیست. تیم فارار رئیس شرکت مشاوره ای و تحقیقاتی TMF Associates در کالیفرنیا، می گوید که آنها نکته ای دارند. اسپیس ایکس دو سیستم احتمالی را شرح داده و برای انتخاب بعداً مجوز درخواست کرده است. با توجه به اینکه این انتخاب بر نحوه عملکرد (و شاید حتی طراحی) سیستم آمازون تأثیر می گذارد، قابل درک است که آنها ناراضی هستند. “

آمازون در نامه خود به FCC می گوید: “رویکرد جدید اسپیس ایکس برای درخواست دو تنظیمات متقابل منحصر به فرد، هم با قوانین کمیسیون و هم با سیاست عمومی در تضاد است” ، و اضافه کرد: “با تقریباً همه جزئیات اصلی بی نظم – مانند ارتفاع ، گرایش و حتی تعداد کل ماهواره ها – برنامه SpaceX در هر آزمایش آن بخش شکست می خورد. “

ماسک، در پاسخ به توییت یک خبرنگار در مورد نامه آمازون به FCC ، روز جمعه در توییتر پاسخ داد: “معلوم شد که بزوس بازنشسته شده است تا بتواند به طور تمام وقت پرونده های خود را علیه SpaceX تشکیل دهد.”

آمازون تنها شرکتی نیست که با رویکرد اسپیس ایکس در استقرار ماهواره های استارلینک خود مشکل دارد. Spacenews در ماه ژوئیه گزارش داد که اپراتور ماهواره ای ویاست شاهد یک دادگاه تجدید نظر فدرال بوده است که اقدام وی را برای جلوگیری از بزرگ شدن ابر ماهواره های SpaceX رد کرده است.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، شاهد پرتاب موشک Falcon، اسپیس ایکس هستند.

اولین کشمکش فضایی ماسک و بزوس

آخرین اختلاف بین ماسک و بزوس به دنبال مشاجره بین دو شرکت اکتشافات فضایی دو مرد بر سر اعطای قرارداد ناسا به ارزش 2.89 میلیارد دلار با SpaceX برای ساخت برنامه فرود Artemis بر روی ماه است.

ناسا در ابتدا قول داد که چندین قرارداد برای این برنامه منعقد کند اما بعداً نظر خود را تغییر داد و در آوریل یک قرارداد واحد به SpaceX داد. بزوس و بلو اوریجین این تصمیم را با دفتر پاسخگویی دولت ایالات متحده به چالش کشیدند و استدلال کردند که آژانس “هر سه پیشنهاد را بی دلیل رد کرده است” ، اما دولت ایالات متحده این شکایت را رد کرد و ادعا کرد که “منطقی” است و ناسا در این حق دارد که بتواند قرارداد را با یک شرکت منعقد کند. بلو اوریجین در اوایل ماه جاری علیه دولت ایالات متحده شکایت فدرال کرد و در بیانیه ای که به Forbes ارسال کرد، گفت: “ما معتقدیم که موضوعات مشخص شده در این بیانیه و نتایج آن باید برای بازگرداندن عدالت، ایجاد رقابت و اطمینان از ایمنی بازگشت به ماه برای آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.


این مقاله از وبسایت فوربس، ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *