شاهکار معماری معاصر: اثر فروتنانه هرتزوگ و دمورن

این ساختار 30 ساله اثر هرتزوگ و دمورن هنوز مظهر یک تکنیک فوق العاده سیمان فیبری است.

برخی می گویند برای تعریف آینده، باید گذشته را مطالعه کرد. هنگام طراحی پروژه ها با روکش سیمان فیبری -به ما اعتماد کنید ، این مهم است- بررسی موارد موردی قبلی که در آن از مواد همیشه محبوب برای ایجاد معماری نمادین غیر منتظره استفاده شده است، بسیار ارزشمند است.

ساختمان انبار هرتزوگ و دمورن را در Laufen، سوئیس، که برای برند محبوب سوئیسی Ricola ایجاد شده است، ببینید. این شرکت مستقر در بازل یک انبار کاملاً خودکار برای تولیدکننده ضدسرفه و قرص نعناع تنفسی ایجاد کرده است که دارای نمای موزون پیچیده در صفحات خاکستری با ارتفاع در حال توسعه است. چشم انداز آنها برای ساختار 2900 متر مربعی، که در سال 1987 ساخته شد، روند جدیدی را در معماری بیرونی نمایان شده به صورت هدفمند ایجاد کرد.

مارتین اشتاینمن در وب سایت شرکت می نویسد: “خطوط آن این تصور را ایجاد می کند که ساختار را می توان از یک ” کیت خودتان انجام دهید “ساخت.

این پروژه توسط خانواده ریختریش، که شرکت را تاسیس کردند، به هرتزوگ و دمورن جوان واگذار شد. در مجموع، تیم طراحی هفت ساختمان برای Ricola تاسیس کرد که در دفتر مرکزی آنها در Laufen و Brunstatt، فرانسه واقع شده است. کمیسیون ریکولا نه تنها به آنها شهرت بین المللی داد، بلکه سه دهه کار برای آنها به ارمغان آورد. ریکولا معتقد است که محوطه Laufen آنها همزمان تکامل زبان طراحی Herzog & de Meuron را نشان می دهد زیرا در طول زمان رشد کرده است و نشان دهنده استانداردهای محصولات با کیفیت شرکت است.

انبار Laufen، به ویژه ، شاهدی بر استفاده درخشان معماران از روکش سیمان فیبری است. با یک قاب فولادی به طول 50 متر، عرض 26 متر و ارتفاع 17 متر، ساختمان نیاز به یک پاکت خارجی محکم داشت. پوشش سیمان فیبری به یک سری دنده های ساختاری که از چارچوب بیرون زده است، محکم شده است، که روی پایه های جامد سنگی ریخته می شود. ستون های چوبی چسبانده شده روی دنده ها ثابت شده است تا به آنها کمک کند وزن روکش خارجی را تحمل کنند.

پانل های افقی روی سازه پیچ شده و به صورت مسطح یا کمی زاویه دار قرار می گیرند و با شیب رو به بالا عرض و وزن نوری انبار را افزایش می دهند. این پانل های Eternit – مواد سیمان فیبری استاندارد صنعتی که توسط EQUITONE عرضه شده است – در بالای ساختمان بزرگتر از پایین هستند. آنها در سه ناحیه پنج لایه به ترتیب 0.42 متر، 0.84 متر و 1.25 متر روی هم چیده شده اند، در نتیجه نمای “بسته” ای ایجاد می کند که بیننده را منحرف می کند و به نظر می رسد که در کوچکترین لمس می تواند از هم جدا شده یا فرو ریزد.

همچنین ببینید شاهکار معماری مدرن؛ خانه شیشه ای فارنزورث اثر میس وندروهه.

به گفته هرتزوگ و دمورن ، این طرح اشاره ای به انباشته های جعبه های مقوایی در داخل تاسیسات دارد، اما همچنین اشاره ای به تخته های انباشته شده برای خشک شدن و قفسه بندی در سالن جدید دارد. بر خلاف تصور بسیاری، این پروژه ثابت کرد که سیمان فیبری می تواند با دوام بسیار زیاد و همچنین در حالت خام زیبا باشد. در این مثال، یک سیستم روکش منحصر به فرد ایجاد کرده است که از عایق حرارتی زرد سازه نیز محافظت می کند، که از طریق الگوی پانل باز قابل مشاهده است.

حتی پس از گذشت 30 سال از وجود، پوشش برجسته ساختمان همچنان نمای برجسته ای است که ذاتاً ساختمان خود را برجسته می کند. با توجه به قدرت پروژه، میراث آن به عنوان شاهکاری از جنس سیمان فیبری و برجسته بودن آن برای معماران و کارفرما، ساختمان انبار ریکولا همیشه یک مطالعه موردی عالی در معماری معاصر خواهد بود.


این مقاله از وبسایت Architizer ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *