فست فشن: بررسی رابطه قیمت و اخلاقی بودن برندها

پیدا کردن هزینه تولید واقعی یک لباس یک فرایند پیچیده است. در اینجا مواردی است که برای خرید لباس با وجدان راحت باید بدانید.

کاپشن زارا R-E-S-P-E-C-T ، که محققان سعی کردند هزینه های مربوط به نیروی کار را محاسبه کنند. تصویر از Public Eye/Noura Gauper

هزینه واقعی یک هودی زارا چقدر است؟ در آوریل 2019، دیوید هاچفلد از سازمان غیردولتی سوئیس Public Eye به همراه تیمی از محققان و کمپین لباس های پاک تلاش کردند تا این موضوع را دریابند. آنها تصمیم گرفتند تا یک صفحه سیاه بزرگ و بزرگ را از خط پایداری پیوستن به زندگی زارا ، که با اشعار معروف آرتا فرانکلین چاپ شده بود ، تجزیه و تحلیل کنند: “R-E-S-P-E-C-T: دریابید که این برای من چه معنایی دارد”. این یک انتخاب مناسب بود ، زیرا ایده این بود که مشخص شود آیا به کارگران درگیر پوشاک احترام گذاشته شده است یا خیر و چقدر از متوسط قیمت خرده فروشی هودی ، 26.66 یورو (22.70 پوند) به جیب آنها رفت.

این یک کار ساده نبود. شش ماه به طول انجامید. این کار شامل بدست آوردن اطلاعات شرکت مادر زارا، Inditex، از طریق ایمیل، به تدریج دریافت اطلاعات محدود و مصاحبه با ده ها منبع در ازمیر، ترکیه ، محل تولید این مارک فست فشن ، بود. محققان نتایج مالی و داده های معاملاتی را تجزیه و تحلیل کردند و با کارشناسان قیمت گذاری و تولید مشورت کردند. هاچفلد می گوید: “این پروژه ای بسیار بزرگ بود.”

تحقیقات آنها نشان داد که بزرگترین بخش قیمت خرده فروشی هودی – حدود 10.26 یورو – به Zara بازگردانده شد تا فضای خرده فروشی و دستمزد کارکنان را پوشش دهد. بزرگترین برش بعدی، پس از مالیات بر ارزش افزوده 4.44 یورو ، سود ایندیتکس/زارا ، 4.20 یورو بود. تحقیقات آنها نشان می دهد که کارخانه نساجی در ازمیر فقط 1.53 یورو برای برش مواد، دوخت، بسته بندی و چسباندن برچسب ها دریافت کرده است، که 1.10 یورو از آن برای کار 30 دقیقه ای جمع آوری هودی به کارگران پوشاک پرداخت می شود. این گزارش به این نتیجه رسید که کارگران نمی توانند چیزی حتی شبیه دستمزد معیشتی دریافت کنند، که کمپین لباس های پاک در زمان انتشار این گزارش آن را به عنوان دستمزد ناخالص ساعتی 6.19 یورو اعلام کرده بود.

هنگامی که تحقیقات در آن زمان توسط رسانه ها پوشش داده شد ، زارا گفت ” که این گزارش بر اساس شرایط اشتباه و گزارش نادرست تهیه شده است، که قیمت منبع 7.76 یورو اشتباه است و به کارگران “بیش از مبالغ ذکر شده در گزارش Public Eye پرداخت می شوند. اما در آن زمان و هنگامی که من برای این مقاله با زارا تماس گرفتم، این شرکت از ارائه جزئیات بیشتر در مواردی که تحقیقات نادرست بود خودداری کرد.

کارگران یک کارخانه پوشاک کوچک در استانبول. تصویر از NurPhoto/Getty Images

آنچه واضح است این است که تلاش برای یافتن هزینه تولید واقعی یک پوشاک یک فرایند پیچیده و بالقوه بی ثمر است – حتی در هنگام ارزیابی خط اصلی “پایداری” خرده فروش اصلی.

هاچفلد اشاره می کند که با این وجود زارا بیش از بسیاری از مارک های پوشاک مشغول به کار است و تعهدات بلند مدت برای کار در جهت دستمزد معیشت دارد. ” آنها ابتکارها و رایزنی هایی را با اتحادیه های تجاری آغاز می کنند. اما این سوال باقی می ماند: چه زمانی آنها به تعداتشان عمل می کنند؟ ” او می گوید به نظر می رسد تعداد کمی از خرده فروشان دستمزد زندگی را در سراسر زنجیره تامین پیچیده و گسترده خود تضمین می کنند. برآورد Forbes از ثروت بنیانگذار زارا ، آمانسیو اورتگا ، 77 میلیارد دلار (55 میلیارد پوند) و بنیانگذار H&M، استفان پرسسون، 21.3 میلیارد دلار است. ساندی تایمز ثروت بنیانگذار Boohoo، محمود کمانی را 1.4 میلیارد پوند اعلام کرده است.

به گفته گوردون رنوف، مدیرعامل اپ مقایسه مد اخلاقی Good on You، بسیاری از برند های غربی فست فشن “از تولید خشکی 40 سال پیش به تولید فراساحلی بزرگتر منتقل شده اند. اغلب، کشورهایی که آنها انتخاب کرده اند هزینه دستمزد بسیار پایین تر، جنبش های کارگری ضعیف تر و مقررات محیطی سست تر دارند.” البته ما همه اینها را می دانیم، اما به برداشتن مزایا نیز عادت کرده ایم. تصور ما از هزینه لباس – و مقدار مورد نیاز آن – تغییر کرده است.

به عنوان مثال، در سال 1970، یک خانوار بریتانیایی متوسط 7 درصد از درآمد سالانه خود را صرف پوشاک می کرد. این میزان تا سال 2020 به 5.9 درصد کاهش یافته بود. اگرچه ما هزینه های نسبتاً کمی را خرج می کنیم، اما تمایل داریم که لباس بیشتری داشته باشیم. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، یک مصرف کننده متوسط 60 درصد بیشتر از 15 سال پیش لباس خریداری می کند – با نصف طول عمر -. در همین حال، مد ارزان تر می شود: مارک های فست فشن مانند Shein (که تاپ های رنگی را با قیمت 1.49 پوند به فروش می رساند) و Alibaba (تاپ های جلیقه با قیمت 2.20 دلار) به صورت آنلاین رونق گرفته اند و باعث می شوند برند های دیگر کند حرکت کنند و در مقایسه گران به نظر برسند.

قیمت یک پوشاک اغلب بیشتر از هزینه تولید به انتظار مشتری مربوط می شود. هاچفلد اشاره می کند که هودی زارا در سوئیس (45.90 CHF ؛ 39.57 یورو) ، جایی که زارا به عنوان یک مارک میان رده شناخته می شود، بیشتر از اسپانیا (25.95 یورو) ، که در آن به عنوان یک برند جریان اصلی و مقرون به صرفه شناخته می شود، است.

بنابراین رابطه ی بین قیمت و اخلاقی بودن برند ها، پیچیده است. تنها راه تشخیص اینکه آیا یک لباس از نظر اخلاقی تولید شده است این است که جزئیات موجود در وب سایت سازنده را بررسی کنید (اگرچه بسیاری از مارک ها خصوصا برند های فست فشن اطلاعات کمی ارائه می دهند یا هیچ اطلاعاتی ندارند) و بررسی رتبه آن در Good on You، که مارک های مد را بر اساس تأثیر آنها بر روی کره زمین ، مردم و حیوانات دسته بندی می کند. حتی در بین برندهایی که با خط تولید های پایدار راه اندازی شده اند، سبز شویی پدیده رایجی است. (سبز شویی چیست؟ اینجا کلیک کنید.) طرفداران محیط زیست نسبت به افرادی که مبهم در مورد طبیعی بودن و عادلانه بودن و بسته بندی های بازیافتی بدون در اختیار قرار دادن اطلاعات و جزئیات صحبت می کنند، هشدار می دهد.

برای خرده فروش مد سم میبلی، این ایده که مد فقط در صورت گران بودن می تواند اخلاقی باشد یک افسانه است. میبلی یک فروشگاه مد پایدار در بریستول اداره می کند. او فکر می کرد شرم آور است که او تی شرت های اخلاقی اش را در حدود 30 پوند می فروشد. او تصمیم گرفت این مدل کسب و کار را معکوس کند، مقیاس را بالا ببرد تا تخفیف های بیشتری از تأمین کنندگان دریافت کند و پنبه معمولی و ارگانیک تولید کرده و تی شرت های سیاه و سفید را به قیمت 7.99 پوند تولید کند. تنها با یک ماه تبلیغ در شبکه های اجتماعی ، او 4000 سفارش را دریافت کرد.

تی شرت های سم میبلی

خرید اقلام کمتر اما با کیفیت بهتر ممکن است در هزینه شما صرفه جویی کند و ثابت ترین توصیه ای است که از طرفداران مد شنیده اید. بهترین کیفیتی را که می توانید خریداری کنید، شاید در فروش پایان فصل یا خرید یک بلوز ضخیم در وسط تابستان و پوشیدن آن در زمستان بعدی.

خروج از چرخه مد و ترندهای سالانه و اجتناب از مارک هایی که با قدیمی شدن برنامه ریزی شده تجارت می کنند، راه دیگری است.

با نگاهی سریع به وب سایت زارا امروزه لباس های ابریشمی به قیمت 199 پوند و بسیاری دیگر از لباس ها 49.99 پوند به فروش می رسد ، در حالی که H&M متعلق به H&M کت هایش را حدود 120 پوند به فروش می رساند. بنابراین لزوما این مارک های فست فشن دیگر ارزان نیستند. با این قیمت ها، خریداران می توانند از برند های فست فشن به مارک های اخلاقی از جمله Lora Gene، که مجموعه ای از آنها را طراحی کرده است، روی آورند.

یک کت و شلوار از برند اخلاقی Lora Gene

اگر این قیمت ها دور از دسترس است ، تعویض لباس ، خرید دست دوم ، تعمیر و بازاندیشی آنچه که در حال حاضر دارید و گهگاه اجاره برای موارد خاص می تواند جایگزین ارزان تری – حتی رایگان – باشد.

با این حال، رای گیری با کیف پول شما پیش می رود و برای بسیاری از افرادی که در حال دست و پنجه نرم کردن با هزینه ها هستند امکان پذیر نیست. زیر سوال بردن تفکر جادویی قیمت های پایین برند های فست فشن، سرزنش مصرف کننده ها نیست. در عوض، می توانید برای نمایندگان مجلس و مدیران عامل نامه بنویسید و از آنها بخواهید در مورد دستمزد زندگی و هزینه محیط زیست مد کاری انجام دهند. مسئولیت با برندها و دولت است که باید پاسخگوی سیستم خراب باشند.


این مقاله از وبسایت گاردین ترجمه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *