برترین شهرهای هوشمند جهان؛ سنگاپور در صدر لیست

شهرهای هوشمند مانند سنگاپور ، نیویورک و سئول پیشرفت های بزرگی در ابتکارات شهر هوشمند خود و اتخاذ فناوری های هوشمند نوآورانه به عنوان راهی برای کارآمدتر کردن شهرهای خود در زمینه انرژی و به حداقل رساندن انتشار کربن داشته اند. در اینجا نحوه عملکرد هفت شهر در اینجا آمده است.

پیش بینی سازمان ملل متحد این است که 70 درصد جمعیت جهان تا سال 2050 در شهرها و مناطق شهری زندگی خواهند کرد. این بدان معناست که انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف انرژی هر سال در حال افزایش است. نیاز به شبکه های حمل و نقل شهری هوشمندتر، امکانات دفع آب سازگار با محیط زیست و ساختمانهایی با بهره وری انرژی بالا بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. اینجاست که برنامه ها و ابتکارات شهرهای هوشمند وارد می شوند. ترکیب فناوری هوشمند از جمله اینترنت اشیا (IOT) – اشیایی که با سنسورها برای تبادل داده تعبیه شده اند – در شهرهای شهری نه تنها کیفیت زندگی شهروندان بلکه به طور کلی امنیت عمومی را نیز بهبود می بخشد.

سنگاپور ، هلسینکی و زوریخ در فهرست شهرهای هوشمند 2020 در فهرست شهرهای هوشمند در صدر فهرست قرار گرفته اند. این گزارش سالانه ، که توسط موسسه توسعه مدیریت با دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور (SUTD) انجام می شود، شهرها را بر اساس داده های اقتصادی و تکنولوژیکی، همراه با درک شهروندان از میزان هوشمند بودن شهرهای آنها رتبه بندی می کند. با پیوستن بیشتر شهرهای بین المللی به سرمایه گذاری در فناوری هوشمند، در اینجا هفت شهر هوشمند معرفی شده اند که پروژه های شهر هوشمند خود را رهبری می کنند.

سنگاپور

سنگاپور در صدر فهرست ها در مورد شهرهای هوشمند قرار دارد. از زمان راه اندازی طرح هوشمند ملی در سال 2014، سنگاپور طیف وسیعی از فناوری های هوشمند را در بخش های عمومی و خصوصی خود معرفی کرده است. فناوری پرداخت بدون تماس به طور گسترده ای برای هدایت و جابجایی و حمل و نقل 7.5 میلیون مسافر سنگاپور که از حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، به کار گرفته شده است. برای کمک به فشار افزایش جمعیت یک سیستم بهداشتی دیجیتالی – مشاوره های تصویری در همان زمان – و همچنین دستگاه های اینترنت اشیاء برای نظارت بر بیماران ارائه شد. علاوه بر این، سنگاپور در سال 2021 برنامه های خود را برای یک شهر جدید با محیط زیست هوشمند که کاملاً عاری از وسایل نقلیه است اعلام کرد. این شهر جنگلی که قرار است در تنگاه، منطقه ی غربی سنگاپور واقع شود، دارای پنج منطقه مسکونی با 42000 خانه و همچنین مناطق امن برای عابران پیاده و دوچرخه سواران خواهد بود.

هلسینکی

هلسینکی هدف خود را از بین بردن کربن تا سال 2035 تعیین کرده است و ثابت شده است که آنها در مسیر رسیدن به هدف هستند. حتی در سال 2017 ، شهر موفق به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای 27 درصد نسبت به سال 1990 شد. هدف دیگر هلسینکی کاهش 69 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای در عرض سه دهه تا سال 2035 ، با اقداماتی مانند انتقال کل ناوگان اتوبوس شهری به برق، و گسترش شبکه های شارژ خودروهای مترو و برقی است. از آنجایی که گرمایش، بیش از نیمی از انتشارات هلسینکی را شامل می شود، شهر بر اجرای اقدامات مربوط به بهره وری انرژی در حین بازسازی متمرکز شده است، که می تواند انتشار گازهای گلخانه ای از ساختمانها را تا %80 کاهش دهد، و همچنین استفاده بیشتر از انرژی تجدیدپذیر را در ساختمانهای شهر اعمال کند.

زوریخ

برای زوریخ ، همه چیز با یک پروژه روشنایی خیابانی آغاز شد. این شهر یک سری چراغ های خیابانی را معرفی کرد که با استفاده از حسگرها با سطح ترافیک سازگار شده بود ، که بر این اساس روشنایی یا کم نور آن را افزایش می داد. این پروژه باعث صرفه جویی در انرژی تا %70 شد. از آن زمان، زوریخ چراغ های خیابانی هوشمند خود را در سطح شهر گسترش داده و طیف وسیعی از فناوری های حسی را ایجاد کرده است که می تواند داده های محیطی را جمع آوری کرده، جریان ترافیک را اندازه گیری کرده و به عنوان یک آنتن WiFi عمومی عمل کند. یک سیستم مدیریت ساختمان هوشمند، که گرمای شهر برق و سرمایش را به هم متصل می کند و بسیار هم کارآمد است.

اوسلو

پایتخت نروژ در حال کار با خودروهای برقی است و برنامه دارد تا همه وسایل نقلیه در کل شهر تا سال 2025 برقی شوند، که با توجه به جمعیت حدود 670،000 شهروند آن چشمگیر است. پیش از این مشوق هایی برای خودروهای بدون آلاینده وضع شده است که شامل پارکینگ رایگان، استفاده از خطوط اتوبوسرانی و کاهش مالیات و قیمت عوارض می شود. به عنوان بخشی از هدف شهر برای خنثی شدن کربن تا سال 2050، پروژه های هوشمند دیگری نیز در حال حاضر در اسلو در حال انجام است که شامل ساختمانهای بدون آلاینده و مقاوم سازی ساختمانهای موجود برای توسعه مدیریت دایره ای زباله و سیستمهای انرژی سبز است.

آمستردام

آمستردام یک سیستم روشنایی شهری مدولار راه اندازی می کند

پروژه شهر هوشمند آمستردام در سال 2009 آغاز شد و بیش از 170 عملیات مختلف را در سطح شهر انجام می دهد. چیزی که برای آمستردام بسیار برجسته است، توانایی آن برای حفظ نوآوری است، خواه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای کامیون های زباله برقی، نصب ایستگاه های اتوبوس با انرژی خورشیدی، بیلبوردها و چراغ ها، یا ساخت روستاهای شناور برای مبارزه با ازدحام جمعیت و ارائه برنامه های جایگزین برای احیای زمین. در سراسر شهر، هزاران شغل و خانوار فعال قبلاً با عایق کاری سقف با صرفه جویی در مصرف انرژی، روشنایی کم نور چراغ ها و چراغ های LED با انرژی بسیار کم تغییر یافته اند.

نیویورک

صدها حسگر و فناوری هوشمند آزمایش شده و در مناطق مختلف شهر نیویورک به عنوان بخشی از برنامه آزمایشی شهر هوشمند در سال 2020 قرار داده شده است. این برنامه داده ها را جمع آوری می کند تا به مدیریت خدمات مانند مدیریت زباله و جمع آوری کارآمدتر آن کمک کند. نیویورک همچنین شاهد معرفی هاب های هوشمند با فناوری بدون تماس ، قابلیت WiFi و ایستگاه های شارژ آنلاین به جای غرفه های تلفن بوده است. خدمات اشتراک خودرو نیز به کاهش انتشار آلاینده ها و ازدحام ترافیک کمک می کند. به منظور تلاش برای به حداکثر رساندن دیدگاه ها و خلاقیت محلی ، شهر نیویورک یک مسابقه سالانه – با جایزه نقدی سخاوتمندانه – برای برنامه هایی که به بهترین وجه از مجموعه داده های باز شهر استفاده می کنند، برگزار می کند.

سئول

خانه سونگدو ، که به عنوان اولین شهر هوشمند جهان نیز شناخته می شود ، کمپین های فناوری هوشمند سئول از زمان شروع ابتکارات خود در اوایل سال 2014 از قوت به قدرت رسیده است. داده ها در قلب پروژه های شهر هوشمند سئول قرار دارند. از طریق تجمع و تجزیه و تحلیل الگوهای شهری مانند جریان ترافیک، سرعت و کیفیت هوا که توسط سنسورها و دوربین های مداربسته مستقر در سطح شهر اندازه گیری می شود، پایه ای قوی برای زیرساخت ها و خدمات هوشمند ایجاد می شود. با تمرکز این فناوری بر روی جمعیت سالخورده شهر، یک ابتکار ایمنی به منظور کمک به شهروندان سالمندی که تنها زندگی می کنند آغاز شد. وقتی حرکتی در یک بازه زمانی مشخص تشخیص داده نشود یا اگر دما، رطوبت یا نور غیر عادی توسط سنسورهای محیطی برداشته شود، فوراً با کارگران مربوطه و اورژانس تماس گرفته می شود. به همین ترتیب، سئول به دنبال استفاده از پلتفرم داده برای ایجاد یک کارآگاه هوش مصنوعی برای نشان دادن الگوهای جنایی احتمالی است. در حال حاضر ، به لطف شبکه 5G ، پایتخت کره نیز از جمله اولین شهرهایی است که از فناوری 5G در حمل و نقل و حمل و نقل استفاده کرده است.


منبع

earth.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *