تولدت مبارک پگی گوگنهایم: یک مجموعه دار هنری فمینیست که بازی را تغییر داد

امروز 26 آگوست ، تولد پگی گوگنهایم است. مجموعه دار پیشگام هنرهای آمریکایی در چنین روزی در سال 1898 متولد شد. میراث او هرگز به عنوان یک مجموعه دار هنرهای مدرن و یک فمینیست توسط تاریخ هنر فراموش نمی شود.

او احتمالا برای خانواده خودش مایه ی روسیاهی بوده است. اما در نوع خود قهرمان بوده است. در زمانی که زنان با نقش های خانه داریشان محدود بودند، گوگنهایم بینشی داشت که هنرمندانی مانند من ری ، بارنت نیومن و فرانک استلا را معرفی کند، در زمانی که آنها هنوز آوانگارد محسوب می شدند. او مدتها قبل از بسیاری دیگر در دنیای هنر ریسک کرد.

در سال 1948 ، گوگنهایم یک پلازا در ونیز رو به روی گرند کانال خرید. در حالی که آنجا دهها سال خانه او بود، اکنون یک موزه هنری به نام مجموعه پگی گوگنهایم است که اخیراً پس از ماه ها تعطیلی به دلیل همه گیری برای عموم بازگشایی شد.

این موزه دیدگاه ویژه گوگنهایم را برای نشان دادن مجموعه خود نمایش می دهد. همانطور که او یک بار گفت: “من با ذوق زیادی به زندگی خود نگاه می کنم. فکر می کنم زندگی بسیار موفقی بود. من همیشه آنچه را که می خواستم انجام می دادم و هرگز به آنچه دیگران فکر می کردند اهمیت نمی دادم. آزادی زنان؟ من مدتها قبل از اینکه نامی برای آن وجود داشته باشد، یک زن آزاد شده بودم.”

در کنار برخی از مبلمان مدرن اصلی او ، این جایی است که بازدیدکنندگان می توانند مجموعه پگی گوگنهایم شامل آثار مدرن و پیچیده او را مشاهده کنند ، شامل آثار هنری الکساندر کالدر و واسیلی کاندینسکی. در کنار تراس و کافه پوشیده از انگور، گوگنهایم به همراه سگهایش در باغ دفن شده اند . نام هر یک از آنها روی یک سنگ قبر ذکر شده است.

1964: پگی گوگنهایم، مجموعه دار و میلیونر آمریکایی (1898 – 1979). به همراه سگهای خانگی اش در خارج از عمارت قرن 18 امی و کنار گرند کانال

او علاوه بر باقی گذاشتن دو زندگینامه که یکی از آنها خارج از این قرن نامیده می شود: اعترافات یک معتاد به هنر. زندگی خود را از دهه 1940 تا 1970 با دقت ، با نامه ها ، بریده های روزنامه و ضبط صوت مستند کرد. آنها آرشیوهایی از زندگی اجتماعی او هستند و یکی از خاطرات او به این شرح است: “او زندگی جنسی ، امتیاز و پول داشت. اما تنها چیزی که می خواست اعتبار در دنیای هنر تحت سلطه مردان بود.”

شکی نیست که گوگنهایم تأثیرگذارترین مجموعه دار هنری زن در قرن بیستم بود. هنگامی که پدرش در سال 1912 در کشتی تایتانیک درگذشت. او ثروت او را به ارث برد و زندگی خود را وقف جمع آوری آثار هنری عمدتا انتزاعی و سوررئالیسم کرد. او خود را وقف خرید یک اثر هنری در روز کرد. او به شکل گیری حرفه ی جکسون پولاک ، الکساندر کالدر و مکس ارنست (که با او ازدواج کرد ، بعداً پس از پیدا کردن معشوق دیگر طلاق گرفت) کمک کرد.

او مجموعه هنری خود را در پلازا Venier dei Leoni در ونیز در سال 1951 افتتاح کرد. امروزه مجموعه پگی گوگنهایم در معرض دید دائمی قرار دارد. در مجموع ، او 30 سال را در ونیز از 1948 تا 1979 گذراند. این کاخ دارای روحیه ای آرام و صمیمی است، گویی روح خود گوگنهایم هرگز از آنجا خارج نشده است. در اتاق نشیمن سابق ، سالن ها و حتی اتاق خواب، مهمانان می توانند آثار هنری رنه ماگریت ، هنری مور و فرانسیس بیکن را دنبال کنند ، که برخی از آنها در باغ سرسبز قرار دارند. همچنین عکس هایی از گوگنهایم گرفته شده توسط ری ویلسون وجود دارد که دریچه ای به زندگی شخصی او ارائه می دهد.

مجموعه دار هنری آمریکایی پگی گوگنهایم (1898 – 1979) در خانه خود در ونیز با سگهایش. دسامبر 1961. (عکس توسط Keystone Features/Hulton Archive/Getty Images)

در حالی که گوگنهایم قبل از ورود به ونیز نام خود را در نیویورک و لندن بر سر زبان ها انداخته بود. هنگامی که اولین بار در دوسالانه ونیز 1948 شرکت کرد و مجموعه خود را در غرفه یونان نشان داد بسیار سر و صدا کرد. در آن زمان یونان در جنگ داخلی ویران شده بود.

او در دفتر خاطرات خود می نویسد: “نمایشگاه من تبلیغات عظیمی داشت و پاویون من یکی از مشهورترین نمایشگاه های دوسالانه بود. من از همه اینها بسیار هیجان زده بودم ، اما چیزی که بیشتر از آن لذت بردم این بود که می دیدم نام گوگنهایم در نقشه ها در باغهای عمومی کنار نامهای بریتانیای کبیر ، فرانسه ، هلند ، اتریش ، سوئیس ، لهستان ظاهر می شود. من یک کشور جدید اروپایی بودم. “

شکی نیست که گوگنهایم نیز یک نماد یک استایل بود. او با عینک آفتابی خود تعریف میشد (در VOGUE بریتانیایی برای تبدیل شدن به پگی گوگنهایم یک راهنما وجود دارد). عکسهای بیشماری از او در میان آثار هنری و گشایش های گالری ها وجود دارد.

بسیاری از عکس های رنگی گوگنهایم در دهه 1960 گرفته شد (برخی از آنها توسط تونی واکارو گرفته شد) و سبک او را نشان می دهد ، که زیبا ، آرامش بخش و بدون هیچ تلاشی شیک بود. در دهه 1960 ، احساس آرامش وجود داشت که نشان می داد گوگنهایم خود برای نگهداری دائمی مجموعه پگی گوگنهایم در ونیز تصمیم گرفته و همچنین این که تا زمان مرگ آنجا خانه او باشد. تصمیمی که باعث شد خیلی ها بتوانند از نگاه او هنر را ببینند.

21 دسامبر 1964: پگی گوگنهایم ، مجموعه دار هنر آمریکایی (1898 – 1979) در حال لمس مجسمه متحرک هنرمند آمریکایی الکساندر کالدر در گالری تیت لندن. (تصویر از Norman Potter/Express/Getty Images)

گوگنهایم هر مطبوعاتی را که درباره او نوشته می شد، خوب یا بد نگه می داشت. او عباراتی را گرد می آورد یا زیر آن خط می کشد و در حاشیه خاطرات برخی رویدادها یا نمایشگاه ها مینوشت. (لی میلر، نویسنده بریتانیایی ووگ درباره پاویون او در سال 1948 در بی ینال ونیز به عنوان “پر شور ترین” یاد کرد).

اما او در زمانهای عجیب مجموعه هنری مدرن خود را به نمایش گذاشت. این پایان دیکتاتوری ایتالیا بود، بنابراین مطبوعات ایتالیایی بی اشتیاق بودند. در هر صورت، این که بگوییم گوگنهایم از معروفیت لذت می برد، دست کم گرفتن اوست. اما این فقط یک غرور بیهوده نبود. او وظیفه ی خودش میدانست که هنرمندان خود را که در زمان او در خط مقدم هنرهای معاصر بودند ، ارتقا دهد.

1968: تصویری کامل از پگی گوگنهایم، مجموعه دار هنری آمریکایی (1898 – 1979) که در مقابل یک نقاشی پیکاسو “در ساحل” در موزه پگی گوگنهایم ، ونیز ، ایتالیا ایستاده بود. او یک شنل آبی روشن و یک لباس گلدار بر تن دارد. (تصویر از Tony Vaccaro/Hulton Archive/Getty Images)

ساموئل بکت، نویسنده ایرلندی، که دوست گوگنهایم بود، به او گفت که زندگی خود را وقف هنرهای معاصر کند، گویی که او مانند یک ارگانیسم زنده است. گوگنهایم هرگز از چالشی برای نشان دادن هنرمندان خود عقب نشینی نکرد. هرگز از ریسک کردن برای حمایت از هنرمندانی که به آنها اعتقاد داشت، بخصوص از هنرمندان ناشناس، نترسید.

42 سال از مرگ گوگنهایم در 81 سالگی در سال 1979 می گذرد. ونیز جایی بود که او واقعا دوست داشت. همانطور که گوگنهایم یک بار در مورد ونیز گفت: “همیشه تصور می شود که ونیز مکان ایده آل برای ماه عسل است. این یک اشتباه بزرگ است. زندگی در ونیز یا حتی بازدید از آن به این معنی است که عاشق خود شهر شده اید. دیگر چیزی در دل شما برای هیچ کس باقی نمی ماند. “


منبع

Happy Birthday Peggy Guggenheim: How The Feminist Art Collector Changed The Game

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *