آیا قربانی کردن سودآوری به نفع رشد، ایده خوبی برای همه استارتاپ ها است؟

داستان جف بزوس که آمازون را با درآمدهای فزاینده و سودهای صفر برای چندین دهه اداره می کرد در دنیای تکنولوژی افسانه ای شده است. در ابتدا ، بخشی از جامعه سرمایه گذاری معتقد بودند که سودآوردی کم آن نشانه این است که کسب و کار آن در درازمدت ناپایدار است.

با این حال، امروزه به طور گسترده ای پذیرفته شده است که سرمایه گذاری مجدد هر پنی رایگان در تجارت به مدت دو دهه ، استراتژی کلیدی بود که آمازون را به پیشرو در تجارت الکترونیک جهان تبدیل کرد.

به لطف این استراتژی ، آمازون صاحب تجارت الکترونیک است. آیا باید همین کار را برای استارتاپ خود انجام دهید؟ تصویر از Sagar Soneji

بازار مشاغلی که دارای هزینه های بسیار ناچیز (هزینه افزودن یک مشتری اضافی) و تأثیرات شبکه ای قوی (ارائه مشاغل با مشارکت بیشتر افراد در آن ، معمولاً پلتفرم ها) اقتصاد برنده است. رهبری بازار به انحصار تبدیل می شود. و رقبای مستقیم نمی توانند ارزش افزوده کافی برای غلبه بر اثرات انباشته شبکه رهبر ایجاد کنند.

برای چنین بازارهایی ، رشد سریع نه تنها مطلوب بلکه اغلب ضروری است. اگر تصمیم بگیرید که این کار را به آهستگی انجام دهید. گام به گام ، این ریسک را دارید که رقیبی که سرمایه بالایی دارد و برای رشد سرمایه گذاری می کند از شما پیشی بگیرد. به طور طبیعی ، تبدیل شدن به رهبر بازار در یک بازی که تفاوت بین مقام اول و دوم می تواند چند مرتبه باشد، بسیار مهم است.

از آنجا که بسیاری از استارتاپ ها و سرمایه گذاران آنها به این موضوع پی برده اند. تعداد زیادی استارتاپ وجود دارد که نه تنها با سود صفر کار می کنند. بلکه با ضررهای بزرگ به نام رشد و توسعه سریع فعالیت می کنند.

اگر می خواهید در بازار با اثرات قوی شبکه ای انحصار ایجاد کنید ، این یک رفتار منطقی است. با این حال ، این بدان معنا نیست که برای هر کسب و کار جدید منطقی است. آمازون ها و اوبرهای های جهان تعداد کمی هستند.

چه وقت هایی فدا کردن سود منطقی نیست؟

اگر شرکت شما در یک بازار سنتی و رقابتی کار می کند. فدا کردن سودآوری برای رشد سریع می تواند خطرناک باشد. حوادث نامطلوب در بازار می تواند شما را از مرز خارج کند. علاوه بر این ، دستاوردهای رشدی که به دست آورده اید ممکن است ارزشمند نباشند. زیرا در دراز مدت می توانند توسط رقبای با پیشنهاد بهتر غلبه کنند.

در چنین بازارهایی، مقیاس تنها چیزی نیست که موفقیت را تعیین می کند. بنابراین پرداخت همچین هزیته هایی برای دستیابی به آن منطقی نیست. معمولاً بهتر است از یک استراتژی بازاریابی مالی حافظه کارتر استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که امروزه اصطلاح استارتاپ اغلب بسیار گسترده استفاده می شود. هر کسب و کار جدیدی یک استارتاپ نیست. برعکس – اکثر آنها چنین نیستند. همانطور که پل گراهام می گوید ، استارتاپ = رشد.

به عنوان مثال ، مشاوره فناوری اطلاعات یک استارتاپ نیست. به طور خطی رشد می کند. و به همین دلیل ، فدا کردن سود برای رشد معنایی ندارد.

اگر مشاوره فناوری اطلاعات محصول دیجیتالی بسیار مقیاس پذیر (هزینه های ناچیز کم) ایجاد می کند. این یک پروژه راه اندازی مقیاس پذیر است و سرمایه گذاری تهاجمی تر برای رشد (پس از تناسب محصول با بازار) منطقی است. اگر محصول دیجیتالی از تأثیرات قوی شبکه بهره مند باشد ، سرمایه گذاری در رشد نه تنها ایده خوبی نیست ، بلکه بسیار ضروری است.

به طور خلاصه ، اگر تصمیم دارید سود خود را فدای رشد کنید، مطمئن شوید که در نوع مناسب بازار برنده هستید.


منبع

Is Sacrificing Profitability In Favor Of Growth A Good Idea For All Startups

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *